آغاز رویداد دو روزه «هم‌تابازار» توسط جهاد دانشگاهی؛ هوش مصنوعی به گفتمان سازی و متولی مشخص نیاز دارد

به گزارش  کارآفرینان موفق از بازارکار، رویداد «هم‌تابازار» با مشارکت جهاد دانشگاهی  و 14 وزارتخانه و همکاری موثر بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و فناور بویژه مجموعه سیناپتک در دو بخش هم اندیشی و سمینار های تخصصی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی  آغاز به کار کرد. رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال […]

به گزارش  کارآفرینان موفق از بازارکار، رویداد «هم‌تابازار» با مشارکت جهاد دانشگاهی  و 14 وزارتخانه و همکاری موثر بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و فناور بویژه مجموعه سیناپتک در دو بخش هم اندیشی و سمینار های تخصصی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی  آغاز به کار کرد.

رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان جهاد ددانشگاهی:

تحرک خوبی در حوزه هوش مصنوعی در کشور شکل گرفته است

رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان جهاد ددانشگاهی  در آئین افتتاحیه این رویداد گفت: تحرک خوبی در حوزه هوش مصنوعی در کشور شکل گرفته است و جهاد دانشگاهی تلاش می کند گفتمان هوش مصنوعی را در کشور توسعه داده و ترویج نماید.

دکتر مسعود ابراهیمی با اشاره به بزرگ بودن حوزه هوش مصنوعی گفت: انتظار ما برگزاری رویدادهایی عظیم در زمینه هوش مصنوعی است و ما نیز تلاش کردیم تا بتوانیم این جریان را در کشور ایجاد کنیم. وی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم در شورای راهبردی چهارم، بتوانیم در فرصتی مناسب برنامه اصلی را با مقیاس بزرگ برگزار کنیم.

رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان جهاد ددانشگاهی ادامه داد: ما در این زمینه همچنان نیازمند گفتمان‌سازی هستیم؛ علی رغم اینکه در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و تحرک اولیه شکل گرفته، هنوز باید تلاش زیادی برای نهادینه کردن این گفتمان در بدنه دولت صورت گیرد.‌ اعتقاد داریم مواهب ایجاد این گفتمان ابتدا به دولت و سپس به همه فعالان بخش خصوصی خواهد رسید.

هوش مصنوعی باید یک متولی متمرکز داشته باشد

“محمدهادی زاهدی” مدیر مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آغاز رویداد دو روزه «هم‌تابازار» که توسط  جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و هنر این نهاد در حال برگزاری است گفت: هوش مصنوعی در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و باید یک متولی متمرکز داشته باشد.

دکتر زاهدی با اشاره به تب و تاب هوش مصنوعی در کشور گفت: امروز نیز این سوال مطرح است که متولی هوش مصنوعی در کشور کیست؟ این حاصل از تب و تابی است که در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده و امیدواریم این تب و تاب مقطعی نباشد.

وی ادامه داد: ابتدا باید پاسخ این سوال داده شود که چند درصد از مخاطبان، هوش مصنوعی را به عنوان یک علم و چند درصد آن را به عنوان یک فناوری می‌دانند. ما در ادبیات حوزه آکادمیک به این نتیجه رسیدیم که هوش مصنوعی یک علم است. این حوزه همه حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.‌ نکته بعدی این است که در کشور ما نهاد متولی هوش مصنوعی مشخص نشده است. هوش مصنوعی باید یک متولی متمرکز داشته باشد.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نبود راهبرد مناسب در این زمینه نیز تاکید کرد: متاسفانه ما خلا راهبرد را در حوزه هوش مصنوعی حس می کنیم. زمانی که راهبرد مناسبی وجود نداشته باشد نمی توان به پیشرفت فکر کرد. نبود راهبرد مشخص نیز به علت نبود متولی متمرکز است.

زاهدی با اشاره به موضوع آموزش عالی هوشمند نیز گفت: یکی از زیرمجموعه‌های علم هوش مصنوعی این است که بتوان ظرفیت‌ها و نیازهای آموزشی را برای هر منطقه تعریف کرد و به طور خودکار و با جمع‌آوری و تحلیل داده ها بتوان فرایند آموزش عالی را هدایت کرد. این یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد. نسخه نهایی پایگاه داده این پروژه نیز در اسفندماه  آماده رونمایی خواهد شد. همه ذی نفعان این حوزه از جمله جهاد دانشگاهی هم می توانند از این پروژه بهره ببرند.

 

لزوم توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه بازار هوش مصنوعی

مدیر عامل سیناپتک و رئیس ستاد برگزاری همتابازار، در مراسم افتتاح این رویداد بر لزوم توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه بازار هوش مصنوعی تاکید کرد و لزوم توجه به موضوع بازار در حوزه هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: بخشی از اهداف ما شناسایی و معرفی طرف عرضه بود. این یعنی ما بتوانیم شرکت های دانش بنیان را به بازار عرضه و بالعکس معرفی کنیم و خود نیز با آن‌ها آشنا شویم.

سید مهرداد حسینی زید آبادی  با تصریح اینکه متاسفانه در حوزه هوش مصنوعی هیچ توجهی به طرف عرضه نمی‌شود با اشاره به یکی از ضعف‌های جامعه هوش مصنوعی در ایران ادامه داد: بانک اطلاعاتی در این خصوص در زمینه هوش مصنوعی ناقص و محدود است و همتایابی به ندرت انجام می‌شود. یکی از کارهای ما این بوده که اطلاعات را جمع آوری کردیم و قرار است بانک اطلاعاتی و همتایابی را ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود مربوط به سرمایه‌گذاران است. لذا ما بزرگترین سرمایه‌گذاران و همچنین شتاب‌دهنده ‌ها در کشور را دور هم جمع کردیم تا بتوانیم به استارت آپ‌های هوش مصنوعی کمک کنیم.

سید مهرداد حسینی زید آبادی با اشاره به اینکه هدف اصلی «هم تا بازار» تجاری سازی محصولات دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی است گفت: با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و نیز تاکید رهبر معظم انقلاب برای توجه و تمرکز بر علوم و فناوری جدید و دانش بنیان، رویداد «هم‌تابازار» با مشارکت جهاد دانشگاهی  و 14 وزارتخانه و همکاری موثر بخش خصوص 24 و 25 آبانماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

مدیر عامل سیناپتک و رئیس ستاد برگزاری همتابازار، مهمترین اهداف و چشم انداز این رویداد را کاربردی سازی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی اعلام کرد و گفت: این رویداد با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و نمایندگان 12 وزارتخانه از جمله رویداد «هم‌تابازار» و هم‌اندیشی هوش‌ مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک – تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان» با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های امور خارجه، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عتف،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نفت، وزارت نیرو ، بانک مرکزی،  و با همکاری و مشارکت  سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی 24 و 25 آبانماه جاری در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

مدیر عامل سیناپتک و رئیس ستاد برگزاری همتابازار تصریح کرد: شناسایی محصولات فناورانه در حوزه هوش مصنوعی و شناسایی محصولات دانش بنیان در این حوزه و ایجاد تعامل و توسعه بازار بین عرضه و تقاضای محصولات حوزه هوش مصنوعی از اهداف برگزاری این رویداد است.

سید مهرداد حسینی زید آبادی بر حضور دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و نیز انجمن های علمی و تخصصی فعال در حوزه هوش مصنوعی اشاره و تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم این رویداد توسعه آموزش و عدالت محوری آموزشی در حوزه هوش مصنوعی است؛ ما موفق شدیم تاکنون چهار نشست سیاستگذاری برای این رویداد با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار کردیم و امیدواریم در دو روز برگزاری هم اندیشی شاهد برگزاری خوب رویداد در راستای تجاری سازی ایده ها و شناسایی نیاز های فناورانه و توسعه بازار محصولات هوش مصنوعی در کشور باشیم.

در روز اول این رویداد نشست های تخصصی «فناوری های هوشمند و تحولات انقلاب صنعتی چهارم در محیط کسب و کار و زندگی»، «فناوری هوشمند و حکمرانی هوشمند»، «فناوری هوشمند و حکمرانی هوشمند2» برگزار می شود و «فناوری های هوشمند بازار پولی و مالی»، «هوشمندسازی فرآیندهای ساخت و تولید»، «هوشمند سازی صنعت خودرو» و «فناوری های هوشمند و چالش ها و فرصت استقرار آن در سازمان های بزرگ» عنوان نشست های تخصصی روز دوم است.

رویداد «هم‌تابازار» و « هم‌اندیشی هوش‌ مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک – تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان»   امروز و فردا  ۲۴ تا 25 آبان ماه ۱۴۰۲ در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی در تهران برگزار می‌شود و این رویداد در دو بخش هم اندیشی و نیز سمینار و برگزاری پنل های تخصصی و ارائه سخنرانی به ارائه دستاوردهای سازمان ها، دستگاه ها و شرکت ها می پردازد تا امکان کاهش هزینه ها، توسعه بهره وری و توسعه بازار محصولات از طریق هوش مصنوعی فراهم آید.

گزارش: امیر علی بینام