هفته تعاون

آغاز هفته تعاون با شعار«حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم»؛ سهم تولید و اشتغال در بخش تعاون توسعه می یابد

نشست خبری مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون و البرز محمدی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به مناسبت هفته تعاون برگزار شد.

 

به گزارش کارآفرینان موفق، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی خبری آغاز هفته تعاون که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب سرچشمه واقع در میدان بهارستان برگزار شد، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی را از ارکان‌ و اولویت‌های کاری این وزارتخانه عنوان و با اعلام اینکه هفته تعاون از یکم تا هفتم شهریور برگزار خواهد شد، «حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم» را شعار این هفته بیان کرد.
مهدی مسکنی در ابتدای این نشست هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی را از ارکان‌ و اولویت‌های کاری این وزارتخانه عنوان و با اعلام اینکه هفته تعاون از یکم تا هفتم شهریور برگزار خواهد شد، «حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم» را شعار هفته تعاون امسال بیان کرد.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که از طریق تعاون، عدالت اجتماعی را محقق کنیم. روز چهارشنبه با رئیس مجلس شورای اسلامی نشستی خواهیم داشت و در این نشست تعاون‌گران حضور خواهند داشت و مشکلاتشان را به اطلاع رئیس مجلس خواهند رساند و از سوی دیگر دیدار با مراجع عظام و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل را هم در دستور کار داریم.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: تعاون به عنوان بخش مردمی به وسیله شهید بهشتی طراحی و برنامه‌ریزی و در قانون اساسی در اصل ۴۳ و ۴۴ ثبت شد.

وی افزود: آنچه برای مدیران بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم است هوشمندسازی برنامه تعاون و برنامه سازی است.

این مقام مسؤول ادامه داد: در شعار حکمرانی مردمی به دنبال اقتصاد مردمی هستیم تا عدالت اجتماعی در قالب تعاون در جامعه محقق شود.

معاون تعاون وزارت کار با اشاره به برخی برنامه‌های رونمایی در هفته تعاون اظهار کرد: برای نخستین بار در بخش تعاون از ۴۴ هزار میلیارد تومان مشارکت مردمی رونمایی خواهد شد. در ادامه نیز از ۷ سرویس هوشمندسازی برای ارتقا خدمات به مردم از دیگر برنامه‌های این بخش (تعاون) است.

وی اضافه کرد: اتصال شرکت‌های تعاون به سامانه بورس کالا و راه اندازی سامانه ویکی تعاون به عنوان دایره المعارف این بخش از دیگر اقدامات حوزه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
مسکنی در بخش دیگر سخنان خود به تدوین رشته تعاون در بخش کارشناسی ارشد و دکترا اشاره و عنوان کرد: مجوزهای لازم گرفته شده و قرار است با تعریف سرفصل‌ها در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران راه اندازی شود.

رونمایی از ۴۴ همت مشارکت مردمی در هفته تعاون

معاون تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه‌های هفته تعاون از رونمایی ۴۴ هزار میلیارد تومان مشارکت مردمی در هفته تعاون خبر داد
معاون تعاون وزارت تعاون بیان کرد: راه‌اندازی سامانه بورس کالا، برگزاری مجمع الکترونیکی تعاونی‌ها در ۳۱ استان، نشست وزیر تعاون با اصحاب علمی بخش تعاون و رونمایی از پروژه ۴۴ همت هم از دیگر اقداماتی است که در هفته تعاون انجام خواهند شد.

مسکنی با بیان اینکه شورای عالی تعاون برای نخستین بار با حضور رئیس جمهور محترم برگزار خواهد شد، افزود: صادرات بخش تعاون دو برابر افزایش یافته و در طی این هفت ماه گذشته زمینه‌های مشارکت ۴۴ همتی در کشور فراهم شده و در تلاشیم طبق سند توسعه ملی سهم دو درصدی بخش تعاون را در تولید ناخالص ملی رقم بزنیم و امیدواریم که اعداد بیشتری را ثبت کنیم.

سند تحول توسعه تعاون در هفته تعاون رونمایی می شود

وی درباره سند توسعه تعاون گفت: اصلاحیه سند توسعه تعاون در سال ۱۴۰۱ از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد و برای ۲۹ دستگاه وظایفی را مشخص کرد و هدف این است که در ده سال سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد برسد. دبیرخانه‌ای به این منظور تشکیل شده و جلسه اول این دبیرخانه به زودی تشکیل می‌شود. تعاون یک موضوع فرابخشی است و سند بخش تعاون خلأ‌های بخش تعاون را حل و فصل می‌کند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱ همت تسهیلات به بخش تعاون و اشتغال تعاونی تخصیص یافت و در سال ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی این است که بیش از این رقم محقق شود.

مسکنی گفت: پنج هزار صنایع پایین‌دست پتروشیمی داریم که در هفته تعاون در قالب سامانه بورس کالا به آن‌ها تخصیص‌هایی داده خواهد شد و همه فرآیند‌های آن الکترونیکی خواهد بود.

صادرات 1.5 میلیون دلاری غیر نفتی در حوزه تعاون

 معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت:سال گذشته بخش تعاون ۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ثبت رسید که افزایش ۲.۵ برابری داشت و با حمایت دولت سیزدهم و 29 دستگاه مرتبط با بخش تعاون که در سند تحول ذکر شده این بخش توسعه می یابد.

عملکر موفق بانک توسعه تعاون در دو سال گذشته؛ سهم تعاون باید به ۲۵ درصد برسد

دکتر محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست خبری گفت: بانک توسعه تعاون با سرمایه دولت و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه توجه به تعاون در سال ۱۳۸۳ تأسیس شده است. بانک توسعه تعاون امسال با رشد ۱۸۱ درصدی منابع مواجه شده و موفق شده‌ایم در این دو سال بیش از ۲۷۰ همت منابع جدید را جذب کنیم.

وی بیان کرد: در این دو سال به اندازه ده سال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و با وجود اینکه دولت مشکلات اقتصادی خاص خود را داشته، ولی به بانک توسعه تعاون توجه ویژه دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه بروزرسانی تعاونی‌ها امری مهم و ضروری است و تعاونی‌هایی که به‌روز نشوند حذف خواهند شد، گفت: به منظور صحبت حول این موضوع و کسب تجربه کشورهای موفق در شهریور امسال میزبان اعضای اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA خواهیم بود.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تعاونی‌های اعتبار نقش مهمی دارند و باید این تعاونی‌ها مدنظر قرار گیرند. سهم تعاون باید به ۲۵ درصد برسد و این یک حکم بالادستی است و نیازی به حکم جدید نیست و به منظور تحقق این مهم افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون را در دستور کار داریم. همچنین افزایش سرمایه صندوق ضمانت بخشی از مطالبه ماست و باید این هم محقق شود.

شیخ حسینی درباره مشارکت تعاونی در پیشبرد نهضت ملی مسکن گفت: مجموعاً بخش تعاون تعهد کرده ۴۰۰ هزار مسکن بسازد که ۲۰۰ هزار واحد از سوی وزارت تعاون و ۲۰۰ هزار مسکن هم از سوی اتاق تعاون تعهد داده شده است.

مدیرعامل بانک توسعه بانک همچنین اضافه کرد: بانک توسعه تعاون تا ۱۴۰۰ زیانده بود، ولی از این زمان به بعد سودده شده و دست ما مدام در جیب دولت نیست و هم توانسته‌ایم به تکالیفمان عمل کنیم و هم سودده باشیم.

شیخ حسینی با بیان اینکه در حوزه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات وزارت تعاون، تسهیلات وزارت صمت و نیز پرداخت تسهیلات خرد و پرداخت تسهیلات روستا و عشایری موفق عمل کرده‌ایم و بیش از ۹۰ درصد تکالیف را انجام داده‌ایم، تأکید کرد: در حوزه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به ۹۰ درصد تعهداتمان عمل شده و در حوزه تسهیلات مسکن هم صد درصد تعهدات محقق شده است.

وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون با کسری بودجه مواجه نیست و از انضباط مالی و اعتباری برخوردار است و موفق شده به شعار شفافیت و عدم وجود ناترازی جامه عمل بپوشاند.

بیش از 1400 میلیارد تومان ضمانت برای بخش تعاونی صادر شده است
البرز محمدی، مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون نیز در این نشست گفت: حدوداً ۱۴ سال از عمر تأسیس این صندوق می‌گذرد و بنا به استطاعت خود پوشش ریسک فعالیت اقتصادی بخش تعاونی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 1400 میلیارد تومان ضمانت توسط این صندوق برای بخش تعاونی صادر شده است افزود: در یک سال گذشته حدود ۵۹ درصد رشد صدور ضمانت‌نامه داشتیم که رقمش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بود و واقعاً سابقه نداشته و قریب به ۷۸ درصد آن در بحش کشاورزی صادر شده است، این در حالی است که  در سال‌های گذشته بخش صنعتی را بیشتر شامل می‌شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: در دولت سیزدهم برای نزدیک به ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی این صندوق ضمانت نامه صادر شد که نسبت به قبل رشد ۵۹ درصدی را تجربه کرد.

وی افزود: در ۱۲ سال گذشته برای ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شده بود اما در دو سال اخیر با وجود اینکه سرمایه‌ای به حجم دارایی‌های صندوق افزوده نشده است، با همان حجم سرمایه ۱۶۴ هزار میلیارد تومان، صدور ضمانت نامه رشد حدود ۵۹ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۷۸ درصد از ضمانت نامه‌های مربوط به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوط به حوزه کشاورزی بوده است، در صورتی که در سال‌های قبل این ضمانت نامه‌ها بیشتر بخش صنعتی را پوشش می‌داد.

محمدی درباره اقدامات انجام شده در یک سال اخیر اظهار کرد: نخستین اقدام، کاهش ۶۰ درصدی کارمزد برای شرکت‌های تعاونی بود. دومین اقدام نیز در حوزه زنان سرپرست خانوار بود که صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در صدور ضمانت نامه ۱۰۰ درصد درخواست تسهیلات خرد برای اعضای شرکت‌های تعاونی و افراد حقیقی را پوشش داد این در حالی است که چنین رکوردی در سال گذشته ثبت نشده بود.

محمدی در ادامه سخنان خود به امضای تفاهم نامه‌های این صندوق اشاره کرد و گفت: قرار است با صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم نامه‌ای به امضا برسد و تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان تا سقف ۱۰ میلیارد تومان در حوزه تجاری پوشش داده شود.

معاون صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بیان اینکه با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید به دنبال ورود به مشاغل خانگی و تقویت این نوع مشاغل هستیم، تأکید کرد: امسال در بخش افزایش سرمایه‌های صندوق اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و به همین منظور طرحی با عنوان «ضکات؛ ضمانت، کارآفرینی، اشتغال و تعاون» را در دستور کار خود داریم. همچنین ضمانت الکترونیک تسهیلات خرد تا ۳۰۰ میلیون تومان را هم به زودی اجرایی خواهیم کرد.

گفتنی است در پایان این نشست میان صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک توسعه تعاون تفاهم‌نامه‌ای با محوریت توسعه بخش تعاون به امضا رسید و از پوستر هفته تعاون رونمایی شد. ‌