اولین کنفرانس ملی مهارت ایران برگزار میشود
رییس دانشگاه فنی و حرفهای از نگاه ویژه به تربیت تکنسین در کشور خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه ای این امکان را می دهد که تعداد دانشجویان آن که دو سوم آن در رشته های کاردانی هستند تا 400 هزار نفر افزایش یابد. به گزارش کارآفرینان موفق از بازارکار، دکتر […]
به گزارش کارآفرینان موفق از بازارکار، دکتر عرفان خسرویان از برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران با حضور وزیر علوم و سخنرانی دبیر سازمان بین المللی کار (ILO) خبر در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه در مرکز همایشهای صدا و سیما خبر داد.
دکتر خسرویان در این نشست خبری درباره برگزاری این کنفرانس گفت: حکمرانی آموزش عالی مهارتی، آینده مشاغل و مشاغل آینده، مهارت آموزی و برنامه هفتم توسعه، نقش بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در آموزش های فنی و حرفه ای و مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش های مهارتی در ایران و جهان از مهم ترین محورهای این کنفرانس بین المللی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای بزرگ ترین دانشگاه دولتی حضوری کشور است که در زیر نظام آموزشهای مهارتی حرکت میکند، افزود: آموزشهای مهارتی، سهم گستردهای در توسعه کشورها دار بنابراین در دانشگاه فنی و حرفهای همه تلاشها بر این است که بتوانیم با تمام ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی بخش مهارت یابی را طراحی کنیم که یکی از حوزهها مربوط به کنفرانس ملی مهارت و ایده است.
ارائه حدود ۱۴۵ مقاله با موضوعات مهارتی در دو روز برگزاری همایش
رییس دانشگاه فنی و حرفهای درباره تعداد مقالات ارسال شده به کنفرانس گفت: حدود ۲۸۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که ۵۱ درصد از آنها پذیرفته شد و حدود ۱۴۵ مقاله برای کنفرانس ارائه و ۲۵ درصد به صورت شفاهی و مابقی به شیوه پوستر ارائه میشود.
خسرویان ادامه داد: مقالات این کنفرانس در پنج محور اصلی با رویکرد سیاستی با هدف شکل گیری به اکوسیستم حکمرانی مهارت، اشتغال، فناوریهای نوین در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای، آینده پژوهشی، مهارت آموزی و برنامه هفتم توسعه ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از مقاله ها که در اولین کنفرانس ملی مهارت ایران ارائه می شوند، متعلق به بخش دولتی و ۴۰ درصد مقاله متعلق به صاحبان مشاغل غیر دولتی است، گفت: هدف اصلی این کنفرانس همراه کردن و هماهنگی بین همه ذی نفعان حوزه فنی و حرفهای در کشور است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: این دانشگاه، سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بسیاری از بنگاهها به عنوان ذی نفعان آموزشهای فنی و حرفهای و سایر صنایع در بخشهای مهارتی هم افزایی و انسجام خوبی برای تدوین توسعه آموزشهای مهارتی در کشور فعالیت می کنند تا در ذهن مسئولان کشور تصویر شفاف تری از چالشها و فرصتهای آموزش فنی و حرفهای ایجاد کنند.
خسرویان ادامه داد: ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای بر همگان روشن است و از آنجایی که این آموزشها گران هستند، بنابراین نیازمند تامین بودجه هستیم، دولت بخشی از هزینهها را بر عهده دارد و باید بخش خصوصی هم وارد عمل شود تا بتواند چشم انداز روشنی را برای ریل گذاری و آموزشهای صحیح فنی و حرفهای در کشور ایجاد کند.
34 هزار فارغ التحصیل وارد بازارکار شدند
وی از ورود 44 هزار نفر از طریق کنسرسیوم های اشتغال از طریق این دانشگاه خبر داد اضافه کرد: ۱۹۲ هزار دانشجو در ۱۸۳ شعبه دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند، هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد، اما در اکوسیستم زندگی خود فرصت شغلی نداشته باشد، در کنسرسیومهای اشتغال با همکاری صنایع نیازمندیها را تدوین کردیم و در برنامه پنج ساله آمایش رشتههای خود را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیاز صنعت اصلاح میکنیم، دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با کمک طرح کنسرسیومهای اشتغال بیکار نمیماند، معتقد هستیم که کنسرسیومها میتوانند مشکل بیکاری دانش آموختگان تمام دانشگاههای کشور را رفع کنند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، گفت: تلاش ما این است که در برنامه ای دو ساله دانشجو به اشتغال قطعی برسد. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در ابن راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند.
خسرویان ادامه داد: با کنسرسیومهای اشتغال در سال گذشته حدود ۴۴ هزار فارغ التحصیل را جایابی کردیم.
پرهیز از ورود به تحصیلات تکمیلی و تلاش برای تربیت تکنسین در کشور
وی از تلاش برای تربیت تکنسین در کشور گفت و خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفهای هیچ برنامهای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی نخواهد داشت و نیاز آن هم در کشور ایجاد نمیشود و در این مقطع هدف سایر دانشگاههای کشور است. هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، تلاشمان این است که در برنامه دو ساله هدف پذیری دانشجو به اشتغال را قطعی کنیم. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در این راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند. «کنفرانس ملی مهارت و ایده» اقدام خوبی برای جهتدهی به برنامه هفتم توسعه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: با کنسرسیومهای اشتغال در سال گذشته حدود ۴۴ هزار فارغالتحصیل را جایابی کردیم. سرانه آموزشهای مهارتی تنها یک سوم دانشگاههای دیگر است که زنگ خطری برای دانشگاه فنی وحرفهای به شمار میآید.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه هیچ مرکزی از این دانشگاه در راستای اجرای طرح سامان دهی و ماموریت گرایی دانشگاه حذف نخواهد شد، گفت: ادغام با دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای نیز به دلیل اینکه اغلب مراکز این دانشگاه خصوصی هستند منتفی است.
ایجاد پارک ملی مهارت و صنایع خلاق از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در ادامه گفت: برای ایجاد «پارک ملی مهارت و صنایع خلاق» در کشور برنامهریزی میکنیم
عرفان خسرویان تصریح کرد: اقدامات لازم برای مجوز این پارک ملی انجام شده است. پارک ملی مهارت شهر مشاغل آینده جمهوری اسلامی خواهد بود. در این پارک ملی برنامههایی برای حل مشکل فارغ التحصیلان تکمیلی پیش بینی خواهد شد.
انتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفهای از سرانههای آموزشی
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با انتقاد از سرانه دانشجویان این دانشگاه گفت: هزینه دانشگاه فنی و حرفهای در دنیا سه برابر آموزشهای نظری است، اما سرانه دانشجویان دانشگاه های فنی در ایران کمتر از سایر دانشگاهها است.
«بورسیه مهارت» با همکاری سازمان دانشجویان دنبال می شود
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور: برای اولین بار در دولت سیزدهم «بورسیه مهارت» پیش بینی شده است
عرفان خسرویان در این نشست خبری تصریح کرد: بورسیه مشاغل در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیش بینی شده است. الان سقفی برای بورسیهها وجود ندارد. فراخوان بورسیه مهارت از طریق سازمان دانشجویان اعلام شده است.
نیاز دانشگاه به بودجه ۱۰ همتی
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: این افزایشها خوب بودهاست و امیدواریم که با برگزاری رویدادهای علمی اهمیت آموزش مهارتی و سرمایهگذاری در آن را نهادینه کنیم و بتوانیم این شکاف بودجهای را به عدد مطلوب خودمان که پنج و شیش دهم همت است برسانیم از سوی دیگر چهار همت هم برای بهروزرسانی کارگاهها متناسب با تکنولوژی روز نیاز داریم.
وی درباره استفاده از امکانات و اساتید دانشگاه پیام نور در دانشگاه فنی و حرفه ای نیز گفت: طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه ها در حال اجرا است و براساس این طرح دانشگاه ها به سمت ماموریت گرا شدن در حال حرکت هستند. ظرفیتهای خوبی در تمامی دانشگاهها وجود دارد و تلاش بر این است که بتوانیم سهم آموزش مهارتی را در همه دانشگاههای کشور توسعه دهیم.
وی ادامه داد: تلاش شدهاست که در جاییکه متقاضی برای دانشگاه پیام نور وجود نداشته باشد، با تفاهمنامهای که منعقد کرده ایم رشتههایی که متناسب با دانشگاه فنی و حرفهای است مانند رشته های فنی و هنر به این دانشگاه منتقل شود.
خسرویان افزود: البته هنوز این قضیه آنگونه که باید عملیاتی نشده است تاکنون حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از اعضای هیات علمی پیام نور در کل کشور به دانشگاه فنی و حرفه ای منتقل شده اند از لحاظ ساختمان نیز در یک مرکز توانستیم ساختمان و تجهیزات از دانشگاه پیام نور دریافت کنیم.
وی در خصوص فعالیت دانشگاه فنی و حرفه ای درمقطع کارشناسی ارشد گفت: دانشگاه فنی و حرفهای هیچ برنامهای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی نخواهد داشت و نیاز آن هم در کشور ایجاد نمیشود. هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، تلاش ما این است که در برنامه دو ساله هدف پذیری دانشجو به اشتغال را قطعی کنیم. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شود و در این راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند و کنفرانس ملی مهارت اقدام خوبی برای جهتدهی به برنامه هفتم توسعه است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره ادغام این دانشگاه با دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای نیز به دلیل اینکه اغلب مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی خصوصی بوده و خودگردان اداره می شوند منتفی بوده و امکان پذیر نیست.
خسرویان درباره تعداد دانشجویان بین الملل این دانشگاه ادامه داد: براساس تفاهم نامه های بریکس و شانگهای، مناسبات این دانشگاه برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای برقرار است و بورس اعزام دانشجویان و اساتید به کشورهای اروپایی بیشتر به رومانی و آلمان انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از لبنان هستند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره اینکه چند درصد دانشجویان این دانشگاه با آزمون پذیرش ده و چند درصد بدون آزمون پذیرش می شوند، افزود: در هر دو شیوه دانشجو پذیرش میکنیم درصد آن را دقیق ندارم ولی در مجموع از طریق آزمون برای رشتههایی که رقابت وجود دارد پذیرش انجام می شود. ورودی پذیرش ما در سال نزدیک به ۴۴ هزار دانشجو است یعنی سرجمع ۴۴ هزار دانشجو بهصورت با آزمون و بدون آزمون پذیرش میکنیم منتها برای مراکز استان و تهران عمدتاً دانشجویانی که در آزمون رتبههای بهتری کسب کنند پذیرش میشوند. مراکز سایر شهرستانها از طریق بدون آزمون در رشتههای موردنظر پذیرش میشوند.
خبرنگار: فاطمه حبیبی
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0