بیانیه پایانی دوره نخست هم‌تابازار؛ دبیرخانه دایمی همتا بازار در حوزه هوش مصنوعی ایجاتد می شود

پس از دو روز برگزاری هم‌اندیشی در هم‌تابازار که با مشارکت بخش خصوصی (گروه مشاوران توسعه کسب و کار سیناپتک) و جهاد دانشگاهی (سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان) و با حضور و همراهی نمایندگان و مدیران ارشد وزارتخانه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی و علمی بخش خصوصی دوره اول آن طی ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ […]

پس از دو روز برگزاری هم‌اندیشی در هم‌تابازار که با مشارکت بخش خصوصی (گروه مشاوران توسعه کسب و کار سیناپتک) و جهاد دانشگاهی (سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان) و با حضور و همراهی نمایندگان و مدیران ارشد وزارتخانه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی و علمی بخش خصوصی دوره اول آن طی ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد، موارد زیر مطرح و در قالب بیانیه پایانی به جامعه و ذینفعان حوزه فناوری‌های همگرا با هوش مصنوعی عرضه می‌شود:
1. نیاز به آموزش و یادگیری مدیران ارشد بخش های جاکمیتی، دولتی و خصوصی و بخش‌ عمومی و جریان‌سازی فرهنگی در کل جامعه نخستین نیازی ‌است که هم‌زمان با سیاست‌گذاری در زمینه حاکمیت و مالکیت و مدیریت داده باید به آن پرداخت. آموزش و پرورش، آموزش تحصیلات تکمیلی در زمینه کلیه علوم پزشکی و غیر از آن و مهارت‌آموزی در سطح عمومی جامعه باید اولویت نخست کشور در زمینه توسعه نخبگان فناوری های هوش‌مند باشد.
2. از انجاکه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع، خدمات و کشاورزی در کل اقتصاد کشور قابل استفاده است همزمان قوانین و مقررات و سیاست‌گذاری‌های جکرمانی باید به سرعت تهیه و با اطلاع‌رسانی گسترده در اختیار تمام فعالان و ذینفعان این حوزه در کشور قرار گیرد؛ به همین منظور نیاز به ریل‌گذاری و چارچوب‌بندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق سیاست‌گذاری و حکمرانی در زمینه توسعه هوش‌مصنوعی است و توسعه در این زمینه باید از طریق طراحی نقشه راه توسعه هوش‌مصنوعی از طریق نخبگان و به اشتراک‌گذاری آن با عموم فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و از طریق هم‌اندیشی و در نهایت با اطلاع‌رسانی به ایشان صورت بگیرد و از توانمندی‌های کشور در زمینه ‌های ضروری استفاده شود و با هم‌افزایی بین‌بخشی جایگاهی در شان کشور در زمینه ایجاد شود. همچنین قانون حکمرانی داده و صیانت از داده‌ها زودتر باید اجرایی شود تا داده‌های کلان به عنوان مهم ترین ورودی فناوری‌های هوش‌مصنوعی در اختیار جامعه و شرکت‌های فناور قرار گیرد.
3. باید از الگوهای موفقیت در صنایع نظامی و هوافضا که پیشروترین بهره‌برداران از هوش‌مصنوعی در جهان بوده و در ایران نیز جز پیشروترین‌ بخش‌ها به حساب می‌آید استفاده کرد و چگونگی مدیریت نوآوری و فناوری در صنایع دفاعی به سایر حوزه های اقتصادی کشور منتقل شود.
4. بازار پولی و مالی و بازار سرمایه یکی از حوزه های علاقمند به استفاده از فناوری‌های هوشمند در جهان بوده و باید بر اساس الگوهای جهانی اولویت سرمایه‌گذاری در کشور نیز باشد. از این رو معرفی نیازهای فناورانه بانک، بورس و بیمه اهمیت بیشتری دارد تا از یک نگاه بالا به پایین نیازها مطرح و در گام بعدی مرتفع و بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.
5. بازار کار از طریق آموزش کوتاه‌مدت و مهارت‌اموزی به دانش‌اموزان و دانشجویان برای ورود سریع‌تر ایشان به این بازار باید اهمیت بیشتری در سیاست‌گذاری ها پیدا کند تا استفاده از فناوری‌های هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن هم‌زمان با آشناسازی دانشمندان داده با پروژه‌های موجود کشور اهمیت بازارسازی این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند. در عین حال حمایت از نخبگان و منابع انسانی از طریق مادی و معنوی و پروژه‌های و بازار کاری که برای ایشان ایجاد شود از خروج ایشان از کشور جلوگیری می‌کند، اهیمت ویژه دارد.
6. بازار محصولات مرتبط با هوش مصنوعی به نگاه طراحی، شناخت‌شناسی (متدلوژی) و حل مساله‌ای نیاز دارد نگاهی که باید در کشور تقویت شود تا امکان استفاده از امکانات و مواهب هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا در کشورها بیش از پیش فراهم شود. در این زمینه به‌کارگیری توان بخش خصوصی و تبادل فناوری با کشورهای پیشرو و دوست و انجام پروژه‌های مشارکتی با شرکت‌های معتبر این کشورها و صادرات محصولات دانش‌بنیان در این زمینه از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را دنبال کند.
7. دانش‌ و الگوریتم‌های فناوری‌های هوشمند در کشور از شرایط مناسبی برخوردار است. اما توسعه زیرساخت‌های کشور و سیاست‌گذاری در حاکمیت کلان داده‌های سازمانی/ صنعتی/ نظامی / عمومی اهمیت ویژه دارد تا در کوتاه زمانی به محصولات کاربردی و امنیت بالاتر در کشور  با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن دست یابیم.
بر اساس خواست مخاطبان و نخبگان حاضر در رویداد، هم تابازار ادامه دار و مستمر خواهد بود و به همین منظور دبیرخانه دایمی آن بر اساس تصمیم هیات مدیره گروه مشاوران توسعه کسب و کار راه‌اندازی در دفتر این شرکت ایجاد شد.
ستاد برگزاری هم تابازار