معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: تشکیل میز مهارت در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ لزوم همکاری جهاد دانشگاهی و شورا در حوزه آموزش‌های مهارتی

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی و نیاز محور به عنوان یکی از اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی از تمایل شورا برای همکاری با جهاد دانشگاهی در این زمینه خبر داد.

به گزارش کارآفرینان موفق، دکتر سید جلال موسوی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، در گفتگو با بازارکار با اشاره به موضوع آموزش‌های هدفمند و نیاز محور و وظایف جهاد دانشگاهی در این زمینه خاطرنشان کرد: مسئله مهمی است که در بیکاری فارغ‌التحصیلان نمود پیدا می‌کند این است که در اجرای برنامه‌های خود در این زمینه عقب‌ماندگی داریم. قرار بود در برنامه قبلی توسعه کشور 50 درصد آموزش ها مهارتی شود اما این میزان در آموزش عالی و آموزش‌وپرورش تقریبا به سی درصد رسیده است. این در حالی است که برای مثال در کشور آلمان بیش از 70 درصد آموزش‌ها مهارتی است و این عدد در کشور اتریش به 75 درصد می‌رسد و تنها 25 درصد آموزش‌های عمومی نظری است.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نظام مسائل حوزه آموزش استخراج شده است و 70 تا 80 مسئله به دست آمده است. از این تعداد مسئله با اولویت‌بندی‌هایی که انجام شد، 10 مسئله برگزیده شد، که یکی از آن‌ها موضوع آموزش‌های نهارتی است. در همین راستا میزی تشکیل داده‌شده است و چالش‌های آموزش های مهارتی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

موسوی با اشاره به برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش‌های مهارتی گفت: پس از مشخص‌شدن چالش‌ها، سیاست‌گذاری در این حوزه انجام می‌شود و پس از آن دستورالعمل‌های مربوطه و نقشه راه هر نهاد وابسته به این حوزه به آن‌ها ابلاغ خواهد شد. زمانی که به مرحله تقسیم کار ملی برسیم، با توجه به جدیتی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، مسئولیتی به این نهاد سپرده خواهد شد تا بتواند با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خود بخشی از این مشکل کهنه و قدیمی را حل کند. اما همانطور که اشاره شد به علت اینکه سیاست‌گذاری‌ها هنوز به طور کامل انجام نشده است، نمی‌توان صراحتا اعلام کرد که هر نهاد چه مسئولیتی خواهد داشت.

وی با اشاره به تمایل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شنیدن پیشنهادات و نظرات جهاد دانشگاهی برای شناسایی چالش‌ها و مشکلات این حوزه اظهار کرد: ما از شنیدن نظرات و پیشنهادات جهاد دانشگاهی برای شناسایی مشکلات، ضعف‌ها و چالش‌های این حوزه استقبال می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که با جهاد همکاری کنیم.

دکتر موسوی در ادامه گفت: این اقدامات در راستای نقشه جامع علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش خواهد بود و این دو سند بالادستی حوزه آموزش‌های مهارتی را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت بودجه حوزه مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان در برنامه هفتم توسعه گفت: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است چرا که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حوزه علم‌آموزی و فناوری در کشور ما موضوع مهارت‌آموزی است. مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به این موضوع اشاره و تاکید کردند که باید ریل‌گذاری در حوزه آموزش اصلاح شود. با توجه به این توصیفات، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید اهتمام بیشتری به این موضوع بورزد.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در این حوزه گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در امر سیاست‌گذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند و در میزی که ما برای این موضوع تشکیل داده‌ایم نماینده‌ای داشته باشد. با این اقدام جهاد می‌تواند در امر تقسیم کار ملی در این حوزه، نقش فعالتری داشته باشد. اعضای این میز که به عنوان میز تحول نظام آموزش مهارتی کشور شناخته می‌شود هنوز مشخص نشده‌اند و جهاد هم می‌تواندنماینده‌ای در آن داشته باشد.

خبرنگار: فاطمه حبیبی