معاون وزیر علوم: نخبگان به سمت جهاد دانشگاهی هدایت شوند
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم زیرا این نهاد در کنار آموزش، ظرفیتهای پژوهشی دارد که سایر دانشگاهها از آن برخوردار نیستند. به گزارش کارآفرینان موفق از جهاددانشگاهی، نشست هماندیشی روسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی با حضور قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر […]
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم زیرا این نهاد در کنار آموزش، ظرفیتهای پژوهشی دارد که سایر دانشگاهها از آن برخوردار نیستند.
به گزارش کارآفرینان موفق از جهاددانشگاهی، نشست هماندیشی روسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی با حضور قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی و برخی از مدیران جهاد دانشگاهی برگزار شد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز بهعنوان مهمان این نشست هماندیش با اشاره به همکاری با این نهاد در دوران دفاع مقدس گفت: جهاددانشگاهی تشکیل شد تا خلأ تولید علم و فناوری در کشور را پر کند، همانگونه که در زمان جنگ تحمیلی نیز خدمات ارزندهای را انجام داد.
وی با اشاره به اهمیت آمایش آموزش عالی در کشور و بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۰ سال پیش این مهم را متذکر شدهاند و در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشگاهیان به اجرای آن تأکید فرمودند، افزود: سه بند اول آمایش آموزش عالی ساماندهی است و باید این ساماندهی در رشتهها، اشتغال فارغالتحصیلان و مدیریت انجام شود.
عمو عابدینی بابیان اینکه دانشگاهها باید تمدن ساز باشند به ارائه توضیحاتی درباره ساماندهی آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: ارائه آموزش در کنار پژوهشکدهها، مدلی موفق در جهان است که جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد تا این مدل را در کشور پیادهسازی کند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی میتواند مدیریت توسعه فناوری در کشور را عهدهدار شود و این موضوع به یکی از مأموریتهای نهاد تبدیلشده است، افزود: باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم زیرا این نهاد ظرفیتهای علمی و پژوهشی دارد که سایر دانشگاهها از آن برخوردار نیستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دو مأموریت را برای فعالیت دانشگاهها در آینده پیشبینی کردهایم، گفت: یک مأموریت در علوم و فناوریهای راهبردی برای آینده است و دیگری دانشگاههای نیازمحور که جهاددانشگاهی در هر مأموریت میتواند ورود کند.
وی با بیان اینکه رتبههای برتر، نخبگان استعدادهای تحصیلی در دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی پذیرش میشوند، ادامه داد: در دانشکدههای نیازمحور نیز رشتهها با توجه به نیاز صنعت و جامعه و شغل محور هستند.
عمو عابدینی با بررسی وضعیت آموزش عالی در جهاددانشگاهی پیشنهاد داد که این نهاد از ظرفیت اعضای هیات علمی خود بهصورت یکپارچه برای انجام آموزشها در حوزههای اشارهشده استفاده کند.
رئیس جهاددانشگاهی در این نشست هماندیشی با اشاره به وضعیت کلی آموزش عالی کشور گفت: اکنون دانشگاههای بزرگ هم در جذب دانشجو مشکل دارند و به دنبال تدوین راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.
مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاددانشگاهی نیز مزیتهایی در این زمینه دارد، افزود: بهطور مثال رشتههای زیستفناوری که با همکاری پژوهشگاه رویان اکنون در این نهاد آموزش داده میشود در کشورهای همسایه همچون پاکستان و هندوستان طرفداران بسیاری دارد که میتوان سازوکاری برای جذب این دانشجویان بینالمللی پیشبینی کرد.
وی با بیان اینکه اگر میخواهیم آموزشها در جهاددانشگاهی ادامهدار باشد باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاهها حرکت کرده و جهاددانشگاهی نیز در این زمینه باید مراکز آموزش عالی خود را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه باید از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی در سطح کشور بهدرستی استفاده کنیم تأکید کرد: هرچه زودتر باید آمایش، ساماندهی و بازآفرینی آموزش عالی در این نهاد را به سرانجام برسانیم.
در بخش دیگری از این نشست محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مراجع سیاستگذار حوزه آموزش عالی کشور به سمتی در حرکت هستند که به تجمیع مراکز آموزش عالی منجر میشود، افزود: از اواخر سال گذشته این موضوع با شدت بیشتری دنبال میشود و این نشست هماندیشی نیز برای بررسی وضعیت آموزش عالی جهاددانشگاهی تشکیل شده است.
وی با تشریح وضعیت جاری آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی در این نهاد گفت: اکنون در دو دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ۳۳۶ کد رشته محل بالغ بر ۲۲ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و تاکنون ۸۰ هزار دانشجو نیز از این مراکز آموزشی فارغالتحصیل شدهاند.
همراستایی با سیاستهای وزارت علوم و دریافت حمایتهای متناسب؛ همافزایی در استفاده از امکانات هیئتعلمی فضا و تجهیزات جهاددانشگاهی؛ برقراری مدیریت یکپارچه در سیاستگذاری و مقررات گسترش و توسعه کمی فعالیتهای آموزش عالی این نهاد در استانها؛ ارتقاء به دانشگاه جامع؛ جذب دانشجوی خارجی ازجمله فرصتهای مورد تأکید معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی برای تجمع دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد بود.
وی به برخی تهدیدها نیز اشاره کرد و از منفی شدن ترازهای مالی، کند شدن فرایندها، تفاوت در وضعیت نیروی انسانی، از بین رفتن اعتبار ناشی از سه دهه فعالیت مستقل، افت کیفی و وجود مراکز ناهمسان بهعنوان برخی از این تهدیدها نام برد.
غفوریان با اشاره به اینکه این فرایند برخی چالشها و ملاحظات دارد که باید قبل از هرگونه اقدامی موردتوجه قرار گیرد، افزود: چگونگی ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، نحوه ارتباط شعب با دانشگاه، واحدها و ستاد معاونت آموزشی، قوانین و مقررات حاکم بر آنها امور اداری، استخدامی، مالی و وضعیت نیروی انسانی، رشتههای جاری، صدور گواهینامهها و ترکیب هیئتامنا از جمله این چالشها است.
وی گفت: همچنین باید مشخص شود که این فرایند تدریجی یا دفعی بوده و آیا همه مؤسسات وارد فرایند تجمیع خواهند شد یا تصمیم دیگری گرفته میشود.
لزوم تدوین کلانراهبرد آموزش در جهاددانشگاهی
سید رضی آقا سعیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست هماندیشی بابیان اینکه باید کلانراهبرد آموزش در جهاددانشگاهی تدوین و تعریف شود تأکید کرد: میتوانیم مدلی منحصربهفرد را در حوزه آموزش عالی در این نهاد طراحی و تدوین کنیم.
وی با اشاره به وضعیت بازار آموزش عالی در سالهای آینده گفت: هماکنون برخی از شرکتهای بزرگ خصوصی دیگر مدرک برایشان مهم نیست و به سمت مهارت محوری رفتهاند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با طرح این سؤال که باید مشخص شود که جهاد دانشگاهی از آموزش عالی به دنبال چه است و آینده آنچه میشود؟ گفت: همانگونه که در این نشست تأکید شد ما نباید کار کهنه را انجام دهیم و باید به سمت نو شدن در آموزش عالی حرکت کنیم.
در این نشست هماندیشی شرکتکنندگان بهصورت حضوری و مجازی مواردی را درباره آشفتگی در تصمیمگیریهای آموزش عالی کشور، توجه به اهمیت اقتصاد آموزش عالی، هماهنگی آموزش عالی و پژوهش در جهاددانشگاهی، توجه به مزیتهای جهاد دانشگاهی در توسعه و ساماندهی آموزش عالی این نهاد، لزوم نوآوری در آموزش عالی این نهاد، طراحی و تدوین مدل آموزش عالی جهاددانشگاهی، توجه به ظرفیتها و مزیتهای استانی، تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، تدوین نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی لزوم آسیبشناسی فرایند فعلی موردبحث و بررسی قراردادند.
همچنین بر اساس اعلام معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مقرر شد با تشکیل یک کارگروه تخصصی و بررسی ابعاد مختلف و ظرفیتهای داخلی جهاددانشگاهی، مدلی برای ادامه فعالیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این نهاد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای ارائه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0