معتمدی: رشتههای تحصیلی ناکارآمد باید تعطیل شوند
در پی بیانات روز سهشنبه رهبر معظم انقلاب در خصوص آمایش دقیق رشتههای علمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه طرح آمایش آموزش عالی باید با جدیت در دانشگاهها اجرایی شود، گفت: تعدادی از رشتههای دانشگاهی در حال حاضر ناکارآمد هستند و جذابیتی برای دانشجویان ندارند به همین جهت رشتههای ناکارآمد باید تعطیل و متناسب با نیازهای جامعه و زیرساختهای موجود رشتههای جدید بازتعریف شوند.
مقام معظم رهبری روز سهشنبه هفته جاری در دیدار با اعضای تشکلها و فعالان مختلف دانشجویی، با تأکید به وزیر علوم در خصوص آمایش دقیق رشتههای علمی و پذیرش دانشجو در آنها متناسب با نیازهای کشور افزودند: برخی رشتههای علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم.
به گزارش کارآفرینان موفق، در این زمینه دکتر عبدالله معتمدی در گفتوگو با ایسنا،ضمن تایید فرمایشات رهبر معظم انقلاب،به مهمترین اقدام دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص اجرای طرح آمایش آموزش عالی و بازنگری رشتههای آموزشی این دانشگاه که یکی از تاکیدات اصلی رهبری در دیدار اخیر خود با فعالین دانشجویی کشور بود، اشاره کرد و افزود: نقشه جامع علمی کشور یکی از اسناد بالادستی محسوب میشود که حدودا از سال ۱۳۸۶ تهیه شده است و اکنون این سند متناسب با شرایط نیست و بیش از ۱۵ سال است که از تصویب این برنامه گذشته است بنابراین انتظار میرود که بعد از این مدت این نقشه بازنگری و متناسب با پیشرفتهای موجود، زیرساختها و نیازهای جامعه مورد بازبینی قرار بگیرد به طوریکه اولویتهای اصلی رشتههای دانشگاهی با توجه به شرایط موجود بازتعریف شود.
وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با تشکلهای دانشجویی تصریح کرد: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری توجه داشتند بحث آمایش آموزش عالی بود که به این موضوع اشاره دارد که رشتههای دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه بازتعریف شوند و در کنار آن دانشگاههای مختلف نیز ماموریتهای متفاوتی داشته باشند. این دو موضوع در برنامه آمایش باید اجرایی شوند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: با توجه به تغییراتی که در جامعه ما از نظر فناوری و همچنین تغییراتی که در سطح بینالمللی اتفاق افتاده است، ما باید رشتههای دانشگاهیمان را بازنگری و برخی از رشتهها را تعطیل کنیم تا اینکه بینرشتهایهای مورد نیاز جامعه راهاندازی شوند. در همین راستا ما در دانشگاه علامه طباطبائی در قالب برنامه راهبردی دانشگاه، شرایط را پیگیری میکنیم تا بتوانیم این برنامه را اجرایی کنیم.
دکتر معتمدی همچنین خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته تلاش کردیم تعدادی از بینرشتهایهایی که در علوم انسانی میتوانند مورد توجه قرار بگیرند را در دستور کار خود قرار بدهیم به همین جهت رشته علوم انسانی محاسباتی از جمله رشتههایی است که رابطه بین دروس جامعه شناسی و هوش مصنوعی را مورد توجه قرار میدهد و در برنامه توسعه دانشگاه قرار گرفته است. یا اینکه رشتههای دیگری که بیشتر تقاضامحور بودهاند را در دستور کار قرار دادیم. به عنوان مثال ما رشته روانشناسی ترافیک و حملونقل که از نیازهای بخش حملونقل کشور است را تعریف کردیم و اینها نمونههایی از رشتههایی است که تعریف شده و راهاندازی خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در راستای برنامه فوق طی سالهای گذشته ما رشتههای ناکارآمد و رشتههایی هم که جاذبهای برای داوطلب نداشته باشند را در دانشگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار دادیم و این رشتهها در اولویت حذف قرار خواهند گرفت. به همین جهت ما هر ساله بازنگری رشتههای دانشگاههای خود را انجام میدهیم اما طی دو سال اخیر این برنامه به شکلی جهتدار ادامه پیدا کرد و رشتههایی جایگزین مشخص شدند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص اهمیت راهاندازی قرارگاه فرهنگی در دانشگاهها نیز گفت: یکی از ماموریتهای اساسی دانشگاهها علاوه بر انتقال دانش و کمک به آشنایی نسل جوان با مسائل علمی و پژوهشی، توجه به موضوعات فرهنگی است. ما باید به فرهنگ اسلامی، ملی، شاخصهای فرهنگی و برخی مسائل فرهنگی دیگر نیز در کنار سایر ماموریتهای دانشگاه توجهها داشته باشیم. اما یکی از شروط تحقق این امر برای اینکه بتوانیم در حوزه فرهنگ موفقیتهایی را به دست بیاوریم این است که ما دانشجویان و استادان را در این موضوعات دخیل کنیم .
وی ادامه داد: هر اندازه استادان و دانشجویان در امور فرهنگی مشارکت بیشتری داشته باشند به اهداف خود بیشتر دست خواهیم یافت . دانشجویان نیروهای خلاق، با انرژی، توانمند و باهوش هستند که میتوانند در حوزه فرهنگ تاثیرگذار باشند. توجه استادان به اهمیت انتقال مواریث فرهنگی به پر رنگ شدن و اثربخشی فعالیتهای فرهنگی می انجامد.
دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: وجود قرارگاههای فرهنگی در دانشگاهها می تواند تمرکز و اولویت گذاری بر موضوعات فرهنگی و نحوه انتقال آن را به طور هدفمند مشخص نماید. یکی از جوانب این موضوع این است که ما بدانیم دانشجویان وقتی وارد دانشگاه میشوند و همچنین زمانی که از دانشگاه خارج میشوند باید چه صلاحیتهای فرهنگی را داشته باشند و یا کسب کنند. در حال حاضر ما در دانشگاه علامه این اهداف را در قالب فعالیت کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی و تشکلهای دانشجویی که از گذشته وجود داشته است و برخی نیز جدیدا راه اندازی شده است، دنبال میکنیم. در عین حال فعالیتها و ساختارها جدیدی را در حوزه فرهنگی تعریف کردهایم و امیدواریم این شرایط بتواند پاسخگوی مطالبات فرهنگی باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0