فناوری در خدمت محرومیت زدایی

نخبگان، دستگاه ها و مردم توان خود را برای محرومیت زدایی به میدان آوردند

نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) که با استقبال گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت فعال دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه محرومیت‌زدایی در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا شده بود، با معرفی برترین طرح‌های محرومیت‌زدا به کار خود پایان داد.

نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) که با استقبال گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت فعال دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه محرومیت‌زدایی در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا شده بود، با معرفی برترین طرح‌های محرومیت‌زدا به کار خود پایان داد.

معرفی طرح‌های برتر محرومیت‌زدایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد پلتفرم اینترنت اشیا برای مدیریت آبیاری، برنامه پایانی اولین نمایشگاه آبادیران بود؛ نمایشگاهی که نقطه آغاز و گام نخست حرکتی عظیم برای آبادانی و محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌تر برخوردار کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب برنامه ملی آبادیران شناخته شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: مهمترین رسالت نمایشگاه آبادیران، ایجاد ارتباط و تعامل سازنده میان نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق با توده مردم در جای جای کشور است که با حضور ۳۷۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه تلاش شد این هدف محقق شود.

به گزارش کارآفرینان موفق از بازارکار، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بازدید از نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا با فعالان و شرکت‌های حاضر در این رویداد گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به این‌که آبادانی و پیشرفت ایران مهم‌ترین رسالت و هدف از برگزای این رویداد ذیل «برنامه ملی آبادیران» به شمار می‌رود، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از زیست بوم فناوری و نوآوری ارزیابی کاملی دارد و بخش کوچکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در محرومیت زدایی تجربه و توانمندی دارند، دستاوردهایشان را در قالب نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا که ذیل برنامه ملی آبادیران برگزار شد، عرضه کرده‌اند.

دهقانی ادامه داد: ظرفیتی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت و تعدادی از این شرکت‌ها، فرصت‌هایی را در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار کشف کرده‌اند و فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند کارکرد بسیار خوبی در ایجاد اشتغال، آبادانی و خلق ارزش افزوده داشته باشند. این تعداد از شرکت‌ها شناسایی شدند و از میان آن‌ها ۳۷۰ شرکت در نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا حضور یافتند. این نمایشگاه به عنوان حسن مطلع برنامه ملی آبادیران، فرصتی فراهم کرد تا ضمن معرفی بخش کوچکی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در محرومیت زدایی، مجال و فرصت پیوند این توانمندی‌ها به استعدادها و ظرفیت‌های مناطق به اصطلاح محروم فراهم شود. چراکه باور دارم این مناطق، نه تنها محروم نیستند، بلکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خارق‌العاده‌ای را در دل خود دارند که کارکردی شدن و شکوفایی آن‌ها نیازمند توجه است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، طراحی برنامه ملی آبادیران در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همکاری دستگاه‌های مختلف و بخش‌های مردمی را نقطه عطف این رویداد دانست و گفت: مهم‌ترین رسالت این برنامه ایجاد ارتباط میان نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق با توده مردم در جای جای کشور از جنس ارتباط و تعاملی سازگار و سازنده است.

دهقانی بیان کرد: گرد هم آمدن شرکت‌ها، دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار، سمن‌ها و گروه‌های جهادی و مردمی زیر سقف این نمایشگاه، نمایان‌گر عزم جدی بخش‌های مختلف برای رفع محرومیت و ایجاد آبادانی در نقاط مستعد و البته کم‌تر برخوردار، به کمک فناوری، نوآوری و خلاقیت است. برخی از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما نقطه وصل تمامی این شرکت‌ها، توجه و تجربه فعالیت در مناطق محروم است. این برنامه افق و چشم انداز خوبی را از آن‌چه که می‌توانیم و می‌بایست انجام دهیم، به نمایش گذاشت و سال آینده باید میزان توسعه بازار در مناطق محروم، حل اشتغال این مناطق و ایجاد شور و هیجان و انرژی در همراهی مردم، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری درباره نامگذاری رویداد ملی آبادیران توضیح داد: برنامه ملی آبادیران مزین به یک نام ایرانی و بومی است؛ برنامه ملی آبادیران که البته مهم‌ترین خواست و تمنای هر ایرانی وطن دوست را در دل خود گنجانده، نامی بومی و درخور شأن ایران و ایرانی برگزیده است تا اهمیت آبادی ایران عزیز را بار دیگر یادآور شود.

وی افزود: از میان تمامی وظایفی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وظایف مختلفی در قبال این شرکت‌ها دارد، مهم‌ترین آن‌ها را توسعه بازار این شرکت‌ها می‌داند. عزم خود را جزم کرده‌ایم تا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاقی که به سطحی از توانمندی رسیده‌اند، در شئون مختلف از حاکمیتی، سیاستی، اجرایی و انجام اقدامات تسهیل‌گرانه مانند تخصیص فضای استقرار، ایجاد بستر به اشتراک‌گذاری توانمندی چند شرکت با یکدیگر به طوری که پاسخ‌گوی مسائل و نیازهای یکدیگر باشند، تسهیلات مالی، کمک به سرمایه‌گذاری، معافیت‌ها، همراهی برای رسیدن به یک فناوری یا نوآوری، را محقق کنیم.

بیش از ۲۸ دستگاه، نهاد، گروه و سازمان مختلف در قالب برنامه ملی آبادیران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هم‌افزا کردن بیش از ۲۸ دستگاه، نهاد، گروه و سازمان مختلف در قالب برنامه ملی آبادیران را، تلاشی برای فراهم آوردن امکانات و فرصت‌های تسهیل‌گری کار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: از معاونان خود مؤکدا خواسته‌ام در این نمایشگاه حضورداشته باشند و هرکدام با تعداد مشخصی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نشست وگفت‌وگو داشته باشند تا در نهایت ضمن حل مسائل و نیازهای شرکت‌ها، راه برای نقش آفرینی پررنگ‌تر در حل مسائل مناطق محروم هموار شود.

رفع عقب ماندگی‌های مناطق محروم با بهره‌گیری از نوآوری و فناوری

مدیر عامل بنیاد علوی، با بیان اینکه در مجموعه بنیاد مستضعفان ۸۰ منطقه محروم تحت پوشش قرار گرفته‌است، تاکید کرد: بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان و جبران عقب ماندگی‌های موجود در حوزه محرومیت زدایی تنها با نوآوری امکان‌پذیر است.

رفع عقب ماندگی‌های مناطق محروم با بهره‌گیری از نوآوری و فناوریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از ستاد خبری نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران)، وحید خاوئی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا (آبادیران) گفت: به سبب غفلت‌هایی که در گذشته صورت گرفته با عقب افتادگی‌هایی مواجه هستیم که جبران این عقب ماندگی با نوآوری امکان‌پذیر است.

آقای خاوئی افزود: می‌توانیم افرادی کارآمد را از شهر‌های بزرگ دعوت کنیم تا طرح‌هایی را پیاده کنند و این عقب ماندگی‌ها جبران شود، ولی راهکار موثرتر این است که از  افراد بومی هر منطقه استفاده کنیم تا در نهایت طرح‌های نوآورانه به وسیله اهالی منطقه ارائه و اجرا شود.

مدیرعامل بنیاد علوی گفت: تمرکز بنیاد بر این است که طرح‌هایی که توسط اهالی منطقه محروم پیشنهاد شود، در اولویت قرار گیرد.

انعقاد بیش از ۱۸۰ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری در نخستین نمایشگاه “آبادیران”

دبیر نخستین نمایشگاه فناوری ها و محصولات محرومیت‌زدا(آبادیران) از امضای بیش از ۱۳۰ تفاهم‌نامه و ۵۳ قرارداد همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای محرومیت‌زدا طی سه روز برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

حمیدرضا شکری؛ دبیر نمایشگاه آبادیران در مراسم اختتامیه نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا(آبادیران) گزارشی از روند فعالیت‌ها و دستاوردهای نمایشگاه ارائه داد.

شکری گفت: در این دوره بیش از 80 نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حکومتی از نمایشگاه بازدید کردند.

وی گفت: علاوه بر تفاهم‌‌نامه‌ها و قراردادهای اعلام شده از سوی شرکت‌ها که بیش از 180 عنوان بوده چند توافق‌نامه‌ همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نوسازی مدارس، صندوق کارآفرینی امید، مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، بنیاد علوی، کمیته امداد امام و معاونت اشتغال وزارت کار امضا شده است.

شکری در ادامه بیان کرد: بیش از 60 توافق‌نامه‌ همکاری مشترک به ارزش هزار و 80 میلیارد ریال بین بنیاد علوی و موسسه دانشمند با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شده است.

دبیر نمایشگاه آبادیران گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) هم دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان و 40 مورد تفاهم‌نامه با کارفرمایان برای به‌کارگیری مددجویان در مشاغل دانش‌بنیان، فناور و خلاق امضا کرده است. 60 مورد تفاهم هم با راهبران شغلی در حوزه دانش‌بنیان، خلاق و فناور در این دوره از نمایشگاه صورت گرفته است.

وی افزود:‌ توافق‌نامه‌های همکاری مشترک بنیاد احسان نیز در دو بخش قرارگاه نوآوری (هشت تفاهم‌نامه و سه قرارداد) و قرارگاه عدالت‌آموزی ( 10 تفاهم‌نامه) به ارزش 30 میلیارد ریال منعقد شده است.

نمایشگاه آبادیران با معرفی برترین طرح‌های محرومیت‌زدا به کار خود پایان داد

در مراسم اختتامیه نمایشگاه پس از ارایه گزارشی از رویدادها و دستاوردهای نمایشگاه توسط مهندس شکری، دبیر نمایشگاه و تقدیر رضا اسدی فرد، رییس نمایشگاه از مشارکت نهادهای حمایتی، شرکت های دانش بنیان و همکاران اجرایی، ایزدخواه، نماینده مردم تهران در خانه ملت، زاهدی، مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان دانشمند و وحید خاوئی، مدیرعامل بنیاد علوی در مراسمی نمادین یک دستگاه از ۴۰ دستگاه تبلت ویژه نابینایان تولیدی شرکت پکتوس به صورت نمادین به رییس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان دستگاه سفارش دهنده این دستگاه تحویل شد.

بخش عمده هزینه‌های این تبلت‌ها که قرار است برای استفاده نابینایان در کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده شوند از طریق سامانه تامین مالی جمعی برنامه ملی آبادیران تامین شده است.

همچنین تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه بین بنیاد علوی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و یک موسسه زیر نظر بنیاد مستضعفان منعقد شد. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه انجام بخشی از ماموریت موسسه تحقیق و توسعه جهت تسهیل‌گری پیشرفت منطقه‌ای و توانمندسازی پایدار در مناطق هدف بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عنوان شده است.

بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای رفع چالش‌ها و با استفاده از فرصت‌هایی که راهکارهای فناورانه، نوآورانه و خلاقانه، از محورهای این تفاهم‌نامه سه جانبه است.

در پایان این مراسم از سه شرکت دانش‌بنیان ارایه دهنده طرح‌های برتر در زمینه محرومیت‌زدایی، پنج شرکت دانش بنیان فعال و سه غرفه برتر با بیشترین تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شده به عنوان برترین معرفی و تقدیر شدند.

شرکت‌های برتر

– شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی برای طراحی و ساخت واحد شیرین سازی آب چاه ژرف شماره ۳ سیستان و بلوچستان با حداقل پساب

– شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی برای ایجاد مجتمع‌های مردمی برای تولید جلبک اسپیرولینا

– شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی برای تولید بستر کشت مواد آلی با نام تجاری تکنوپیت

شرکت‌های تقدیرشده

– در حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه؛ یک شرکت‌ فناور برای طراحی خانه‌های پیش‌ساخته بتنی

– در حوزه کشاورزی؛ یک شرکت‌ فناور برای دو رگ‌گیری از دام محلی و افزایش تولید شیر و گوشت

– در حوزه سلامت؛ یک شرکت‌ فناور برای تولید داروی دانش بنیان Leish G۱ به عنوان اولین داروی بومی طبیعی درمان سالک جلدی

– در حوزه کشاورزی؛ یک شرکت‌ فناور برای پیاده‌سازی نرم‌افزار هوشمند آبیاری بهینه در کشاورزی بدون هیچ سخت‌افزار و حسگر محیطی

– در حوزه آبزی‌پروری؛ یک شرکت برای ارائه محصولی جایگزین سویا در جیزه غذایی آبزیان

امیرعلی بینام