انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و معاونت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی تفاهم نامه همکاری امضاء کردند
به گزارش روابط عمومی انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر ، در پنجمین روز برگزاری سلسله نشست ها، نشست «اقتصاد نابرابر کتاب» به همت انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر به میزبانی انتشارات دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور دکتر محمد علی حسینیان و احمد رضا احمدی میر قائد برگزار شد. در این نشست با حضور […]

به گزارش روابط عمومی انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر ، در پنجمین روز برگزاری سلسله نشست ها، نشست «اقتصاد نابرابر کتاب» به همت انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر به میزبانی انتشارات دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور دکتر محمد علی حسینیان و احمد رضا احمدی میر قائد برگزار شد.
در این نشست با حضور مریم السادات ظهوریان مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر، الهه امیریان عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و پوپک فرزانهپور عضو شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و احمد رضا احمدی میر قائد مدیر کل منابع علمی و اطلاع رسانی و مدیر انتشارات دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، تفاهم نامه همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر به امضاء رسید.
مریم السادات ظهوریان مدیر انتشارات نور گیتی و مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر نیز در این نشست با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری تفاهم نامه همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر گفت: این تفاهم نامه در هفته کتاب و در یک محیط فرهنگی و علمی مثل دانشگاه علم و فرهنگ انجام میشود که باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که آثار و نتایج خوبی اشته باشد.
گرانی کاغذ و کتاب بر خوانند و خریدار کتاب اثر منفی دارد
احمد رضا احمدی میر قائد مدیر کل منابع علمی و اطلاع رسانی در نشست تخصصی اقتصاد کتاب که با حضور دکتر محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فرهنگی چاپ ایران و جمعی از ناپران و پیشکسوتان حوزه نشر و کتاب برگزار شد با اشاره به چالشهای حوزه اقتصاد نشر گفت: وقتی درباره مشکلات اقتصادی حوزه نشر و کتاب صحبت میکنیم، گرانی کاغذ و به تبع آن گرانی کتاب یکی از چالشهای مهم برای قشر کتب خوان و فرهیخته جامعه است.
وی افزود: هزینهها مختص کاغذ نیست بلکه چاپ، توزیع، هزینههای ویراستاری اعم از ادبی و علمی و دیگر مشکلات اقتصادی و تورمی نیز در این حوزه مهم است.
احمدی میر قائد با اشاره به اینکه کتاب اولویت مردم نیست یادآور شد: وقتی اقلام مورد نیاز مردم مثل خوراکیها یا بنزین گران میشود همه صف میکشند، اما وقتی کتاب گران میشود مردم برای آن صف نمیکشند و این نشان میدهد کتاب از اولویت زندگی مردم خارج شده است.
وی بر لزوم حمایت از اقتصاد کتاب در راستای حمایت از خوانند تاکید کرد و گفت: تیراژ کتابها اغلب در ایران پایین است و تیراژ کتاب در برخی مواقع به ۵۰۰ نسخه کاهش یافته و چرخه نشر در ابعاد مختلف چالش دارد و باید از آن حمایت شود تا هم ناشران و همه چرخه ناهموار نشر و کتاب و بویژه خواننده بتواند از دسترسی به کتاب محروم نشود.
مدیر کل منابع علمی و اطلاع رسانی در نشست تخصصی اقتصاد نابرابر کتاب بر حمایت متولیان نشر و کتاب از اقتصاد کتاب اشاره کرد و گفت: در شرایطی که چاپ دیجیتال به سرعت گسترش مییابد، حمایت متولیان از اقتصاد نشر و کتاب در قالب حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و فروش آنلاین و بازاریابی آن بسیار اهمیت دارد.

باید بدانیم که اقتصاد نابرابر کتاب چیست؟
دکتر محمد علی حسینیان کارشناس حوزه نشر و کتاب با اشاره به اینکه درآمد اقتصاد کتاب در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است گفت: از این میزان حجم درآمدی ما از صنعت نشر کتاب یک هزارم است. در اقتصاد آمریکا درآمد صنعت موشک سازی دهها برابر صنعت نشر کتاب است حالا آیا منطقی است که از اقتصاد کتاب سخن برانیم. به نظر من نگاه به اقتصاد کتاب اساسا منطقی نیست و نمیتوان به کتاب نگاه اقتصادی داشت.
دکتر محمدعلی حسینیان با اشاره به اقتصاد کتاب که در دنیا مغفول واقع شده خاطرنشان کرد: در طول تاریخ همواره فعالان حوزه کتاب در شرایط سختی قرار گرفتهاند و مورد ظلم واقع شدند. اقتصاد کتاب دنیا امروز در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که تنها یکی از صنایع کشور آمریکا از این عدد بالاتر است. در چنین وضعیتی که این صنعت در کل دنیا محروم است، باید بدانیم که اقتصاد نابرابر کتاب چیست؟
وی با اشاره به افزایش قیمت معقول کتاب در سالهای گذشته گفت: از سال ۹۰ تا به امروز قیمت کتاب سی الی چهل برابر شده است. این در حالی است که برخی کالاهای دیگر افزایش قیمت صد برابری داشتهاند. این یعنی سوبسیدهای لازم برای کتاب درنظر گرفته شده است، اما چرا همچنان وضعیت نامطلوب است؟
حسینیان اظهار کرد: اگر به کناب به عنوان روحی نگاه کنیم که جسم پیدا کردهاست، دیگر مسئلهای به عنوان اقتصاد نابرابر کتاب وجود نخواهد داشت. من سالها پیش کتابی به عنوان من امتحان را دوست ندارم منتشر کردم تا حتی افرادی که علاقهای به خواندن کتاب ندارند نیز از این کتاب استقبال کنند. همین اتفاق افتاد و فروش خوبی اتفاق افتاد و پس از مداخله آموزش و پرورش فروش این کتاب متوقف شد.
وی با اشاره به راه و روش تقویت اقتصاد کتاب گفت: اگر میخواهید کار اقتصادی در کتاب بکنید، باید روی آن نورافکن بیندازید. اگر کتابی قرار است بفروشد باید محتوای قابل قبولی داشته باشد و این محتوا برجسته شود. ناشر موفق ناشری است که بتواند با ابزارهای رسانهای بازار نشر را گسترش دهد. وقتی یک متاب و یک نویسنده توسط ناشر برجسته شود، در ادامه نویسندگانی که روی آن نویسنده تاثیرگذار یا متاثر از آن بودند نیز برای مخاطبان جذاب میشوند. این باعث میشود تا چرخ اقتصاد کتاب بچرخد.
نویسنده کتاب آیین سخنوران در مراسم رونمایی کتابش ادامه داد: ما باید بدانیم که چقدر درباره کتاب حرف میزنیم و به آن میپردازیم. تا این کار را نکنیم اتفاق جدی برای اقتصاد کتاب زخ نخواهد داد. سود فروشندگان کتاب چهل الی پنجاه درصد است، اگر فروشنده بداند این سبد را چگونه بگرداند. برای مثال وقتی برنامه کتاب باز کتابی را معرفی میکرد فروش آن در بازار بیشتر میشد. این نکته را نباید فراموش کنیم که مردم ایران اگر فرهنگی هم نباشند، حوزه فرهنگ را دوست دارند.
وی در پایان با تاکید بر لزوم اصلاح نگرش درباره کتاب و اقتصاد آن گفت: باید اقتصاد کناب را کنار گذاشت و با این دید نگاه کرد که کتاب جان و روحی است که جسم گرفته است. ارتقا اقتصاد کتاب نیز اصلا کار سختی نیست. ایجاد جذابیت به راحتی میتواند بازار فروش کتاب را رونق ببخشد. در کنار فروش نیز باید توزیع درستی انجام شود. کتاب باید به خوبی در همه جا توزیع شود.
وی همچنین درباره کتاب آیین سخنوران خاطرنشان کرد: این کتاب درباره همه افرادی است که میخواهند سخن خود را به ابزاری برای تأثیرگذاری و متقاعدسازی تبدیل کنند. من عمر خود را وقف آیین سخنوری پارسی کردهام. به نظر من دو موضوع که در کشور ما مغفول واقع شده است، این است که مردم ما نمیتوانند به خوبی با هم حرف بزنند و نقد و حرف خود را به خوبی به دیگران منتقل کنند. متاسفانه ما منبع خوبی نیز در کشور خود برای موضوع سخنوری و خطابه نداشتیم و تلاش من این بوده است که این خلا را برطرف کنم؛ لذا تصمیم گرفتم که کتابی بنویسم که جامعترین و کاملترین کتاب در این زمینه باشد. در این کتاب در سه بخش کلی به این موضوع به تفصیل پرداخته شده است. نکتهای که مهم است، این است که همه فیلسوفان و دانشمندان تاریخ سخنوران خوبی بودهاند که توانستهاند ماندگار شوند.
رونمایی از کتاب آیین سخنوران و قرائت بیانیه
در این نشست تخصصی از کتب آییین سخنوران به نوسندگی محمدعلی حسینیان با حضور ناشران، فعالان حوزه نشر و کتاب در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی رونمایی شد.
خانم الهه امیریان عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و مدیر انتشارات رصد علم نیز به قرائت بیانیه هفته کتاب پرداخت.
وی در ادامه با توجه به رونمایی کتاب آیین سخنوران که در این مراسم انجام شد اینگونه سخن راند: آیین سخنوران کتابی ست که از حقیقتِ سخن میگوید، نه از فنِ گفتن.
در این اثر واژهها نفس میکشند معنا جان میگیرد و آدمی مخاطبِ خویش را پیدا میکند.
دکتر محمدعلی حسینیان در این اثرسخن را نه ابزاری برای اقناعبلکه شیوهای برای جاری کردن معنا در گفتار و رفتار میداند.
امیریان ادامه داد: او به ما میآموزد کلام زمانی زنده است که از سطح واژهها بگذرد و در جانِ شنونده بنشیند.
در این مسیر مخاطب میآموزد که سخنوری آموختنی نیست بلکه تجربهکردنی است. هر فصل کتاب دعوتی ست، به حضور، به شناختِ خود و به پیوندی صادقانه با دیگری.
این نوشته، تلفیقیست از دانش، ذوق و مهارت؛ جایی که اندیشه و احساس به هم پیوند میخورند.
با هر صفحهء حس میکنید کلام هنوز معجزه کند. انتشارات رصد علم، با افتخار انتشار این اثر را به جامعه فرهنگی ایران تقدیم میکند؛ و در ادامهی رسالت خود باور دارد: «برای پرورش جسم، باشگاه داریم؛ برای پرورش اندیشه، رصد علم.»
گفتنی است خانم مریم جدلی از اعضا شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر به ارائه اهداف و ماموریتهای انجمن پرداخت و نقش آفرینی و تعامل مثبت، ارزشمند و سازنده انجمن با سایر نهادها علمی، فرهنگی و هنری تاکید کرد.

















ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0