اعطای گواهی ارزش‌گذاری فناوری و توانمندی فناورانه به واحدهای فناور

به گزارش مجله کارآفرینان موفق، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد و تاکنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون مرتبط با توسعه علوم و فناوری برعهده داشته است. این سازمان از یک پژوهشگاه به نام پژوهشگاه فناوری‌های نوین و هفت پژوهشکده مکانیک، کشاورزی، فناوری‌های نوین، […]

به گزارش مجله کارآفرینان موفق،

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد و تاکنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون مرتبط با توسعه علوم و فناوری برعهده داشته است.

این سازمان از یک پژوهشگاه به نام پژوهشگاه فناوری‌های نوین و هفت پژوهشکده مکانیک، کشاورزی، فناوری‌های نوین، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری‌های شیمیایی و مواد پیشرفته و انرژی های نو مشتمل بر گروه‌های تخصصی مربوطه تشکیل شده که هم اکنون بیش از ۱۵۰ عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی در آنها مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه هستند.

همچنین پارک علم و فناوری پژوهشگاه محل استقرار ۱۴۰ شرکت است که از این تعداد ۹۰ شرکت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف هستند. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با توجه به داشتن نمایندگی یا مرکزیت تماس و ارتباط با بیش از ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای یکی از نهادهای فعال در خصوص گسترش ارتباطات بین المللی علمی و پژوهشی در سطح کشور محسوب می‌شود.

اعطای گواهی ارزش‌گذاری فناوری و توانمندی فناورانه توسط سازمان پژوهش‌ها

اعتبارسنجی اختراعات

دکتر مجید جوانمرد داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد برنامه‌های این معاونت برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: طی یک سال اخیر صندوق پژوهش و فناوری را راه‌اندازی کردیم که ۳۰ درصد از سهام آن متعلق به سازمان و بقیه متعلق به شرکت‌های داخلی و چند شرکت معدود خارجی است.

وی در مورد هدف اصلی از تاسیس این صندوق توضیح داد: کار اصلی صندوق اعطای وام به شرکت‌هاست، وام‌هایی که با سرعت و با تضمین‌های آسان‌تر و کمتر نسبت به بانک‌ها داده می‌شود.

جوانمرد اضافه کرد: همچنین سازمان در مورد اعطای مالکیت فکری از قبل فعال بوده است و حتی قبل از شکل‌گیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه کار می‌کردیم. فعالیت سازمان در این زمینه بعد از مالکیت فکری به ثبت اختراعات نیز توسعه یافت ولی اکنون خدمت دیگری را یعنی اعتبارسنجی اختراعات، به خدمات این بخش اضافه کرده‌ایم.

دانشیار گروه صنایع غذایی و تبدیلی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان در این مورد گفت: اختراعاتی که ثبت می‌شود باید از جهت آمادگی فناوری و علمی ارزیابی شود که این کار در سازمان انجام می‌شود.

گواهینامه اعتبارسنجی اختراعات به‌زودی و طی نهایت ۳ ماه آینده به شکل بین‌المللی و به زبان انگلیسی نیز صادر می‌شود تا اگر یک مخترع ایرانی خواست اختراع خود را در خارج از کشور نیز ارائه دهد مشکلی نداشته باشد.  

اعطای گواهی ارزش‌گذاری فناوری و توانمندی فناورانه توسط سازمان پژوهش‌ها

طراحی و اعطای گواهینامه ارزش‌گذاری فناوری به‌زودی

وی اقدام دیگر در این بخش را تلاش برای طراحی گواهی ارزش‌گذاری فناوری دانست و گفت: ارزش‌گذاری فناوری با هدف بررسی و اعلام سطح آمادگی فناوری و قیمت حدودی فناوری انجام می‌شود و بر اساس آن ما هم سطح آمادگی (TRL) فناوری و قیمت حدودی آن را اعلام می‌کنیم تا هم مخترع و هم سرمایه‌گذار دقیق‌تر از وضعیت فناوری مطلع شوند که به روند تجاری‌سازی آنها کمک می‌کند.  

عضو هیات‌علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: این گواهینامه را با کمک کارگزاری‌های خصوصی و به شکل برون‌سپاری صادر می‌کنیم ولی با نام سازمان پژوهش‌هاست و گواهینامه ما به عنوان سازمان مطرح و بی‌طرف مورد قبول دانشگاه‌هاست.  

وی در مورد سامانه ملی کارآموزی و کارورزی این سازمان نیز توضیح داد: این سامانه با هدف برقراری ارتباط بین متقاضیان کارورزی و کارآموزی و کارفرما یا پذیرنده طراحی شده و دانشجویانی که باید کارورزی یا کاراموزی بگذرانند با ورود به سامانه می‌توانند از فرصت‌های خالی کارورزی و کاراموزی در شهر خود مطلع شوند و به این شکل برای ان اقدام کنند.  

جوانمرد خاطرنشان کرد: این سامانه جایابی برای دانشجویان را تسهیل کرده است. البته جذب آنها در دوران کرونا به دلیل مشکلات مختلف دشوار شده بود ولی در حال رایزنی با وزارتخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی مختلف از جمله وزاتر جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و غیره هستیم تا کارفرماهای پذیرنده را افزایش دهیم.  

اعطای گواهی ارزش‌گذاری فناوری و توانمندی فناورانه توسط سازمان پژوهش‌ها

سنجش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با گواهینامه توانمندی فناورانه

در بخش ارتباط با صنعت همچنین طراحی برای اعطای گواهی توانمندی فناورانه به شرکت‌های فناور را به زودی انجام می‌دهیم. این گواهی شرکت‌ها را به طور کلی و از جهات مختلف خلاقیت، تعداد نیروها، فناوری‌های عرضه شده و غیره بررسی و ارزش‌گذاری می‌کند.  

به گزارش ایرنا، جوانمرد دانشیار گروه صنایع غذایی و تبدیلی پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان و دارای ۱۷ طرح پژوهشی خاتمه یافته و ۵ طرح جاری است. همچنین یک جلد کتاب نوشته و انتشار بیش از ۷۵ مقاله آی. اس. آی و علمی – پژوهشی در مجلات معتبر علمی از وی منتشر شده است.