در مراسم اختتامیه گردهمایی سالانه پارک‌ها و مراکز رشد و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی سراسر کشور

در مراسم اختتامیه گردهمایی سالانه پارک‌ها و مراکز رشد و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی سراسر کشور توجه به طرح های کلان ملی و لزوم پرداختن به چارت سازمانی ستفا در کشور و نیز موضوع نیروی انسانی در مراکز ستفا در واحد های جهاد دانشگاهی مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش کارآفرینان موفق از روابط […]

در مراسم اختتامیه گردهمایی سالانه پارک‌ها و مراکز رشد و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی سراسر کشور توجه به طرح های کلان ملی و لزوم پرداختن به چارت سازمانی ستفا در کشور و نیز موضوع نیروی انسانی در مراکز ستفا در واحد های جهاد دانشگاهی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش کارآفرینان موفق از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، دکتر مسعود ابراهیمی رئیس سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، بر تعامل واحد های جهاد دانشگاهی برای همکاری و هم افزایی در حوزه اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد و گفت: هم افزایی برای درآمدزا کردن و تولید ثروت در پارک ها و  مراکز رشد و مراکز منش و مراکز نوآوری یک ضرورت است.
دکتر مسعود ابراهیمی در هفدهمین گردهمایی مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: این همایش، رویداد مهمی در راستای زیست بوم نوآوری و فناور کشور است و ما تلاش می کنیم خروجی این رویداد تولید ثروت، توسعه اشتغال جوانان و دانش آموختگان و نیز افزایش درآمد برای کشور باشد.
وی بر توسعه تجاری سازی، توجه به نیروی انسانی توانمند، توسعه فناوری، رفع چالش ها، توجه به فرصت های ملی و منطقه ای و … تاکید کرد.
مهندس مهدی عباسی رئیس  پارک علم و فناوری البرز نیز در مراسم اختتامیه هفدهمین گردهمایی مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی  با تقدیر و تشکر از حضور همه مسئولان ملی و استانی در این رویداد گفت: خوشحالیم که با همکاری و تلاش همکاران پارک و نیز سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی این رویداد برگزار شد؛ رویدادی که می تواند بستر ساز حرکت جدیدی در توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری کشور باشد.
وی با تصریح اینکه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک علوم و فناوری نرم به توسعه ملی در حوزه علم و فناوری و تولید ثروت و اقتصاد دانش بنیان شتاب ویژه ای بخشیده اند تصریح کرد: حمایت از پارک ها و مراکز رشد و مراکز نوآوری و مراکز منش می تواند فصل جدیدی را در زیست بوم نوآوری و فناوری و توسعه اشتغال و کارآفرینی را به همراه داشته باشد.
رئیس  پارک علم و فناوری البرز در جمع مدیران و کارشناسان حوزه پارک ها و مراکز رشد و منش جهاد دانشگاهی تصریح کرد: عملکرد خوب می تواند برای پارک ها و مراکز رشد ما ماموریت های ملی به همراه داشته باشد همانطور که پارک علم و فناوری البرز به دبیرخانه ملی توسعه مالکیت معنوی و فکری در کشور تبدیل شده است.
خانه های خلاق تحت پوشش جهاد دانشگاهی فعالیت خواهند کرد
“انتقال تجربه پارک ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شتابدهی و اعلام برنامه ها و سیاست ها” در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد
در روز دوم گردهمایی پارک ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی پنل تخصصی با عنوان “انتقال تجربه پارک ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شتابدهی و اعلام برنامه ها و سیاست ها” در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، “چالش ها و فرصت های راه اندازی پردیس های علم و فناوری با حضور دکتنر ابراهیم  نبیونی معاون پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق، دکتر سمیه قربانی مدیر اداره پارک ها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان، مهندس مالمیر معاون فناوری مرکز رشد استان لرستان، مهندس رحمان فاخری مدیر مرکز رشد زیست فناوری رویان جهاد دانشگاهی،  مهندس برگ بید از مرکز رشد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و مهندس داور پناهمدیر مرکز رشد خوزستان در جهاد دانشگاهی بررسی شد.
دکتر سمیه قربانی با تشریح بخشی از سیاست ها و برنامه های  مورد توجه در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور گفت: توسعه ساختارهای فناورانه در زیست بوم جهاد دانشگاهی بسیار مهم است و باید تلاش کنیم این مقوله را به درستی در کشور ترویج و توسعه دهیم.
مدیر اداره پارک ها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان  در ادامه به چالش ها و فرصت های راه اندازی پردیس های علم و فناوری در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: راه اندازی پردیس های علم و فناوری موضوع بسیار مهمی استکه مدیران  در جهاد دانشگاهی باید با حساسیت به این موضوع توجه کنند.
دکتنر ابراهیم  نبیونی معاون پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق نیز بر توسعه خانه های خلاق در کشور اشاره کرد و گفت: پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق تلاش می کند توسعه خانه های خلاق را از طریق واحد های جهاد دانشگاهی دنبال کند چرا که جهاد دانشگاهی دارای تجارب و مزیت های ارزشمندی است و می تواند به زیست بوم این حوزه کمک کند.
وی با اشاره به اینکه 115 خانه خلاق در کشور فعالیت دارند گفت: پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق ماموریت ملی و کشوری دارد از از این رو خانه های خلاق تحت پوشش جهاد دانشگاهی فعالیت خواهند کرد و در این زمینه تلاش ما این است که ظرفیت جهاد دانشگاهی در واحد ها و ساختار های سراسر کشور در خدمت توسعه خانه های خلاق، صنایع خلاق و مراکز رشد قرار گیرد.
مهندس برگ بید در این پنل با تشریح اهداف و برنامه های رویداد ایده‌‌بازار سلامت  گفت: “ایده‌‌بازار سلامت” رویدادی است کارآفرینانه که به همت مرکز نوآوری و شتابدهی منش سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می شود.
وی افزود: در این رویداد ایده های مختلف حوزه سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرند و در مدت سه روز شرایطی فراهم می شود تا این ایده ها پرورش یابند.این رویداد دارای بخش های مختلف شامل، استارتاپ ویکند، غرفه نمایشگاهی، کارگاه ها و نشست های علمی، پنل انتقال تجربه و غرفه سرمایه گذاری است که به صورت سالانه برگزار می شود و تلاش می شود به همه موضوعات مرتبط از ایده تا بازار در این رویداد توجه شود.
مهندس مالمیر نیز با اشاره به اینکه این نشست برای انتقال تجربه در حوزه فناوری است گفت: کار کردن در جهاد دانشگاهی سراسر کسب تجربه است و هر کسی که سه چهار سال در جهاد دانشگاهی فعالیت می کند با انبوهی از دانش و تجربه مواجه می شود.
وی بر درآمدزا کردن و تنوع بخشی بر درآمد مراکز رشد و مراکز منش تاکید کرد.

لزوم تعامل بخش های صف و ستاد جهاددانشگاهی در حوزه حل مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور

همچنین مهندس مهدی عابدی معاون امور تجاری سازی و امور شرکت ها سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان نیز در دومین روز گردهمایی سالانه پارک‌ها و مراکز رشد و شعب تجاری سازی جهاددانشگاهی سراسر کشور به ارایه مسایل مختلف این حوزه پرداخت و تصریح کرد: بخش های صف و ستادی باید تعامل بیشتری برای حل مشکلات شرکت ها داشته باشند تا بتوانیم موانع را از سر راه شرکت های دانش بنیان و فناور برداریم.

مدیر اداره امور شرکت ها و موسسات سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی بر لزوم تعامل بخش های صف و ستاد جهاددانشگاهی در حوزه حل مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور تاکید کرد و گفت: این گردهمایی ها می تواند تجارب واحدها را به اشترک بگذارد و هم افزایی لازم را در بین واحدهای مختلف فراهم کند.

عابدی همچنین در این گردهمایی، تاریخچه شکل گیری شرکت ها و موسسات را از دهه هفتاد در جهاد دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار داد و بر هم افزایی و توسعه شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق در ساختارهای فناورانه جهاددانشگاهی تاکید کرد.

_ پنل انتقال تجربه پارک ها، مراکز رشد و منش و اعلام کلیات سیاست ها و برنامه های سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با حضور دکتر محمد صادق سبط الشیخ انصاری معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌ سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان، مهندس حسین بختیاری معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز، مهندس سادات رسول مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری البرز، خوشخو از پارک علم و فناوری کرمانشاه، محمدی از مرکز رشد جهاددانشگاهی استان بوشهر برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد صادق سبط الشیخ انصاری معاون راهبری پارک ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌ سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی با ارایه مدلی برای توسعه پارک ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نگاه ما در این مدل این است که پارک ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی از ترویج و توسعه عبور کنند و بتوانند به سوی مدل درآمدی موفق و پایدار حرکت کنند.

وی با اشاره به تجارب ارزشمند جهاد دانشگاهی در حوزه پارک ها و مراکز رشد تصریح کرد: پرداختن به موضوعات و مباحث درآمدزایی و تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و پژوهشی جهاددانشگاهی، تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور و حضور مؤثر در آن، شبکه‌سازی ساختارهای نوآوری جهاددانشگاهی، از موضوعات اولویت داری است که دنبال می کنیم.

مهندس حسین بختیاری نیز در این پنل تخصصی به ارائه تجارب پارک علم و فناوری البرز در زمینه توسعه ساختارهای فناورانه در سطح استان البرز پرداخت و تصریح کرد: مدل ما در این استان به این منوال بوده که از ظرفیت های استان بویژه بخش خصوصی بهره برداری کنیم و مدلی تعاملی توام با هم افزایی را برای ساختارهای فناورانه رقم بزنیم.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: در همین راستا مراکز نوآوری را با همکاری شرکت های بزرگ صنعتی و بخش های مختلف دنبال می کنیم.

مهندس سادات رسول مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری البرز نیز با تاکید برانتقال تجربه واگذاری اراضی پارک علم و فناوری استان البرز به شرکتهای دانش بنیان و فناور اظهار داشت: اراضی متعلق به جهاددانشگاهی که بیش از 30 سال بلااستفاده افتاده بود و سالیان سال دیگر هم با بودجه های کنونی امکان بهره برداری وجود ندارد، طبق قراردادهای برد – برد برد برای پارک، شرکت و جهاددانشگاهی بصورت حق بهره برداری 50 ساله به شرکتها واگذار گردید و علاوه بر رفع نیازهای متعدد شرکتهای دانش بنیان و فناور استان، درامد پایدار مناسبی هم برای جهاددانشگاهی با اخذ 2 تا 4 درصد حق وفاداری از محل فروش سالانه شرکت ها به منظور ایجاد زیرساختها و تامین هزینه های آینده بوجود آورده است.

مهندس سادات رسول تصریح کرد: با فروش تعداد کمی از این اراضی میتوان ده ها برابر مساحت واگذار شده، زمین جدید برای جهاددانشگاهی خریداری کرد و همچنین در ایفای نقش استانی پارک و برطرف کردن نیاز شرکت ها مثمر و پررنگ عمل نمود و شرکتهای مستحق را از مزایای قانونی استقرار در پارک بهره مند کرد.

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: این تصمیم و این اقدام پارک می تواند الگویی برای کلیه واحدهای جهاددانشگاهی که دارای زمین بلااستفاده هستند در تعامل با پارک استان به عنوان پردیس فناوری و یا به عنوان پردیس فناوری پارک ملی فناوری های نرم جهاددانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است این پروژه مبارک جز با جسارت و تلاش های بلاوقفه دکتر ابراهیمی، دکتر انصاری و مهندس عباسی امکان پذیر نمی گردید و حضور این سه بزرگوار در سایه راهبری دکتر مسلمی منجر به قرارگیری پارک البرز در بین 10 پارک برتر کشور که اقدام به واگذاری اراضی نمودند گردید.

مهندس شهاب خوشخو مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه به ارایه تجارب پارک علم و فناوری کرمانشاه به عنوان یک پارک موفق در حوزه های مختلف بویژه توسعه بخش کشاورزی پرداخت و بر توسعه و استفاده از مدل موفق استان کرمانشاه در سایر واحدهای جهاددانشگاهی نیز تاکید کرد.

همچنین در این مراسم از زحمات و تلاش پارک علم و فناوری البرز در برگزاری شایسته هفدهمین گردهمایی مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار: فاطمه حبیبی