رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی خبر داد:

ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی به‌زودی افتتاح می‌شود

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی به‌زودی با حضور مقامات کشوری به صورت رسمی افتتاح می‌شود، در حال حاضر ۹۴ شرکت دانش‌بنیان در این پارک مستقر هستند. به گزارش کارآفرینان موفق، ، پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری […]

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی به‌زودی با حضور مقامات کشوری به صورت رسمی افتتاح می‌شود، در حال حاضر ۹۴ شرکت دانش‌بنیان در این پارک مستقر هستند.

به گزارش کارآفرینان موفق، ، پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال‌زایی تخصصی به شمار می‌آیند. این پارک‌ها، محیط‌های مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و موسسات پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

در حال حاضر ۱۵ پارک علم و فناوری دانشگاهی، سه پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری، یک پارک خصوصی، ۲۹ پارک منطقه‌ای یا استانی و پنج پارک دستگاهی در کشور فعال هستند.

آغاز روند تاسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی از ابتدای ۱۴۰۱

وزیر علوم دولت سیزدهم از ابتدا پنج اولویت در برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی تعینی و اعلام کرده بود؛ مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش. در همین راستا توسعه فعالیت‌های فناورانه با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای همسایه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ماه‌های ابتدایی دولت خود از راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌الملی ایران و رایزنی برای این امر خبر داد و گفته بود: این پارک در هزار هکتار زمین ایجاد می شود که مجوز آن گرفته شده و در سفر رییس جمهور به استان تهران به تصویب رسید.

محمدعلی زلفی‌گل ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ افزوده بود: البته استاندار تهران در جاهای مختلف بیش از هزار هکتار زمین در اختیار ما قرار می داد، اما برای ما مهم این بود که این زمین نزدیک تهران باشد و تسهیلات آب و برق و گاز داشته باشد تا شرایط برای حضور شرکت های دانش بنیان مهیا باشد.

وی افزود: با رایزنی های انجام شده به زودی دکتر (حسن) زمانیان رییس سازمان پژوهش‌های علمی‌ صنعتی ایران و دکتر علی خیرالدین (معاون وقت فناوری و نوآوری وزارت علوم) بازدید محلی خواهند داشت و چند محل مناسب پیدا شده که تسهیلات آب و برق و گاز دارد. کارهای مقدماتی انجام شده است.

همچنین با عنایت به بند پ ماده چهار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ماده هفت قانون حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ساخت پارک علم و فناوری بین المللی جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی و تعامل با دانشمندان جهان و انتخاب سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان متولی این امر، علیرضا زراسوندی با حکم رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

بعد از این اخبار مختلفی در مورد پارک علم و فناوری بین‌المللی منتشر و روند ساخت این پارک به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران سپرده شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چهارم دی ماه ۱۴۰۱ از روند ساخت پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد.

زلفی گل در این بازدید در جریان مراحل آماده سازی و پیشرفت فیزیکی ساختمان پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. این ساختمان در ضلع شرقی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با مساحت پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع و در پنج طبقه با سازه بتنی بنا شده که در مرحله محوطه سازی و مقرر است تا بیست و دوم بهمن سال جاری (۱۴۰۱) به بهره برداری برسد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌المللی نیز مرداد گذشته از روند ساخت ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از شرکت‌های این پارک با زمینه فعالیت بین‌المللی بازدید کرد.

البته زمانیان در نشست خبری تیرماه گذشته با خبرنگاران در مورد فعالیت این پارک توضیح داد و گفت: پارک بین‌المللی علم و فناوری در بیش از هزار هکتار به‌ زودی افتتاح می‌شود. یکی از کلان‌طرح‌های ما با توجه به ماموریت وزیر علوم به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی است که اقدامات اولیه شامل اساسنامه، آیین نامه و پُرتابل (پایگاه اطلاع‌رسانی) آن آماده شده است. همچنین ۹۸ درصد از بنای ساختمان ۶ هزار مترمربعی ستاد مرکزی و ۴۵ هزار مترمربع فضا برای استقرار شرکت های دانش بنیان ایرانی و خارجی آماده است.

وی تاکید کرد: فضای هزار هکتاری جنب زمین ۴۵ هزار متری در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) در حال آماده سازی است که محل اصلی استقرار شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی با هدف افزایش و بهبود تعامل های بین المللی در حوزه فناوری است. شرکت های داخلی با گردش مالی بالای ۲۰ میلیارد تومان و شرکت های خارجی برتر و بیشتر متعلق به ایرانیان خارج از کشور، در این فضا مستقر می شوند که مانند منطقه آزاد است و از عوارض گمرکی هم مستثنی هستند.

رییس پارک بین المللی علم و فناوری نیز در همان نشست توضیح داده بود که تفاوت این پارک با بقیه پارک های علم و فناوری این است که به مثابه معبر و قطب صادراتی برای محصولات دانش بنیان کشور خواهد بود.

علیرضا زراسوندی افزود: این پارک واحدهای جدید فناور و شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس را جذب نمی کند، بلکه شرکت های داخلی با گردش پولی بالا (حدود ۱۰۰ شرکت) که تعاملات خارجی دارند، در این پارک مستقر می شوند. همچنین ایرانیان خارج از کشور که در زمینه علم و فناوری فعال هستند و شرکت دانش بنیان دارند، برای حضور در این پارک دعوت می شوند. جامعه هدف سوم نیز شرکت های خارجی در تعامل با ایران هستند که از آنها می خواهیم در این پارک مستقر شوند.

استقرار ۹۴ شرکت در پارک

زمانیان رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد افتتاح رسمی پارک علم و فناوری بین‌المللی در این سازمان اظهار داشت: این پارک به شکل عملی شروع به کار کرده است و در یک جلسه بر اساس تصمیم‌گیری مسئولان پارک، ۹۴ شرکت دانش بنیان فناور در این پارک مستقر شده‌اند که از این تعداد ۱۰ شرکت خارجی و بقیه ایرانی هستند.

وی ادامه داد: کشور روسیه اخیرا در نامه‌ای ۱۰ شرکت فناور بزرگ را معرفی کرده است که این شرکت‌ها هم در این پارک مستقر شوند و ما هم چند شرکت دانش‌بنیان را در یکی از پارک علم و فناوری روسیه مستقر می‌کنیم.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: بنابراین فرایند کاری پارک علم و فناوری آغاز شده است، ساختمان ستاد مرکزی و اداری در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ۹۸ درصد آماده است و به‌زودی با حضور یکی از مقامات سیاسی یا از دولتمردان افتتاح می‌شود.

زمانیان در مورد محل استقرار شرکت‌های پارک که قرار است نزدیک شهر آفتاب باشد، گفت: این ساختمان نیز تا حدی آماده است و تعدادی از شرکت‌ها در این محل مستقر می‌شوند.

وی تصریح کرد: ساختمان ستاد مرکزی در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تا ۲ هفته آینده آماده است و برای افتتاح رسمی آن در دهه فجر یا مدت کمی بعد از آن، منتظر اعلام مقامات ارشد هستیم که به ما وقت بدهند، چون تحول بسیار بزرگی است./ایرنا

خبرنگار: فاطمه حبیبی