پایگاه خبری کارآفرینان موفق بررسی می کند؛

شبکه های اجتماعی در خدمت شبکه قاچاق دارو

داود محمدی: امروز در کنار هزاران مشکل سیاسی، اقتصادی که در قالب اعتراضات روزانه و چالش های بین المللی به بهانه توافق یا عدم توافق در رابطه با پیشرفت های هسته ای ایران، گریبانگیر جامعه است،متاسفانه عده ای سودجو ضمن سوءاستفاده از وضعیت موجود، با سوار شدن بر موج ضعف و نظارت ناکافی وارد عرصه توزیع دارو و تجهیزات پزشکی شده اند و روز به روز رگ حیات اجتماع انسانی را برای تک تک 85 میلیون ایرانی تنگ و تنگ تر می کنند.

داود محمدی: امروز در کنار هزاران مشکل سیاسی، اقتصادی که در قالب اعتراضات روزانه و چالش های بین المللی به بهانه توافق یا عدم توافق در رابطه با پیشرفت های هسته ای ایران، گریبانگیر جامعه است، متاسفانه عده ای سودجو ضمن سوءاستفاده از وضعیت موجود، با سوار شدن بر موج ضعف و نظارت ناکافی وارد عرصه توزیع دارو و تجهیزات پزشکی شده اند و روز به روز رگ حیات اجتماع انسانی را برای تک تک ۸۵ میلیون ایرانی تنگ و تنگتر می کنند.

وزارت بهداشت و درمان با بکارگیری داروسازان اقدام به صدور بالغ بر۱۳ هزار و ۴۰۰ داروخانه در سطح کشور نموده است و روزانه تعدادی از کادر وزارت بهداشت برای رسیدگی و کنترل نحوه فعالیت این داورخانه ها به عنوان عوامل نظارتی به این مراکز سرکشی می کنند، از سوی دیگر وزارت دارایی لحظه به لحظه با هر تراکنش مالی از این مراکز مالیات دریافت می کند، اما نکته جالب اینجا است که داروی کافی برای توزیع در این داورخانه ها وجود ندارد و توزیع دارو در سطح کشور به جای تمرکز در شبکه رسمی توزیع به سمت و سوی شبکه غیررسمی و قاچاق رفته است، این کار باعث شده است، تولید کنندگان دارو از پرداخت عوارض و مالیات و حتی نظارت شبکه بهداشت و درمان فرار کرده و در عین حال داروهای ارزان قیمت تولید داخلی را هم به چند برابر قیمت به بیماران متقاضی و بدون هر نوع پوشش بیمه ای بفروشند.

قاچاق داروهای تولید داخل:

این کمبودها شامل اکثر تولیدات کارخانجات داخلی است که بر اساس عرف معمول باید بدون هیچ مشکلی در اختیار داورخانه قرار بگیرد مانند داروهای سرماخوردگی، سرم،آنتی بیوتیک هاو… اما عموماً پیدا کردن این داروها در داروخانه ممکن نیست و اگر از سر کنجکاوی و یا ناچاری به سمت شبکه های اجتماعی مانند تلگرام بروید و یک جستجو بکنید تمام داروهای داخلی و خارجی با لیست های بلند بالا و تعداد نامحدود در این کانال ها به فروش می رسد و حتی داروخانه داران نیز ناچار به این کانال ها مراجعه کرده و نواقص خود را تامین می کنند.

یکی از داورخانه داران در این رابطه می گوید؛

متاسفانه الان مافیایی راه افتاده است که اکثر داروها وارداتی تقریباً به دست قاچاقچی می رسد حتی داروهای تولید داخلی هم توسط این شبکه قاچاق توزیع می شود. بر اساس هماهنگی بین شبکه قاچاق؛ تولیدکنندگان و توزیع کنندگان رسمی داروی تولید داخل به داروخانه ها به تعداد خیلی کم داده می شود و به جای آن دارو در شبکه قاچاق توزیع می شود. طوری که به دلیل تقاضای بالا ما هم مجبور می شویم از شبکه غیررسمی دارو تهیه کنیم که قیمت آن چند برابر قیمت رسمی است و عملاً اگر این داروی قاچاق را به مریض بدهیم چون قیمت بالا است شرمنده بیمار می شویم.

در مناطق حاشیه ای استان تهران مانند نسیم شهر، گلستان، اسلامشهر و… عموماً به دلیل درآمد پایین مردم کمبود دارو و شبکه قاچاق فعال در این زمینه مشکلات را برای داروخانه داران بیشتر کرده است و اغلب مردم فکر می کنند داروخانه قصد ارائه دارو ندارد در حالی که چنین قصدی نیست.

یک کارشناس حوزه اقتصادی معتقد است؛ برای برون رفت از این مشکلات بهتر است با برداشتن انحصار واردات و آزادسازی قیمت ها با رقابتی نمودن بازار دست شبکه قاچاق را کوتاه کرد.

کانال های پخش دارو در تلگرام:

یک کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی می گوید؛ برخی از کانال های تلگرامی که اقدام به فروش دارو خارج از شبکه توزیع رسمی (داروخانه) می کنند با یک جستجوی ساده عبارتند از؛

@darukm, @darooyaabb.@daroooo…1, @darookhaneh1399 ,….

این کانال ها از ۱۴ هزار عضو تا هزار عضو دارند و خدمات راحت و بدون دردسر می دهند، جای سوال اینجاست که با جان انسانها قاچاق می شود و کسی با این افراد برخورد نمی کند ولی اگر یک پیام علیه مدیریت نادرست مسئولین اقتصادی در یک گروه ۲۰۰ نفری منتشر شود بلافاصله با منتشر کننده برخورد می شود.

کانال دارو

داروی نقد یا نسیه؟

در حوزه توزیع دارو یک زنجیره توزیع و یک زنجیره عرضه داریم که عرضه در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد و توزیع هم در اختیار شرکت‌های پخش دارو است. در حال حاضر بیشترین اختلالی که با آن مواجهیم در زمینه توزیع و عرضه است که این اختلال به دلیل زنجیره بدهکاری آنهاست، این بدهی‌ها پیوسته به یکدیگر متصل شده و بحث توزیع و عرضه دارو را متاثر کرده است. در حال حاضر اگر شرکتی بتواند دارو را نقدی بخرد، هیچ مشکلی ندارد، اما در گذشته روال به این صورت بود که شرکت‌ها یک چک سه تا چهار ماهه برای خرید دارو ارایه می‌دادند. از طرفی علت این بدهی‌ها این است که به هر حال مردم بیمه هستند و در بخش سرپایی ۷۰ درصد و در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه خدمات را بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌های پخش هم به‌دلیل مشکلات اقتصادی، دارو را به‌صورت نقدی به داروخانه‌ها می‌فروشند که این موضوع فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند، این در حالی است که وزارت بهداشت هم به جای اینکه از صنف داروسازان کمبودهای دارویی را استعلام کند ‌سراغ سازمان غذا و دارو می‌رود، با توجه به اینکه این سازمان باید در مورد کمبودهای دارویی پاسخگو باشد، هیچ‌گاه کمبودها را دقیق اعلام نمی‌کنند.

یک کارشناس معتقد است همیشه در همه تحریم‌ها آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند که دارو و مواد غذایی جزو تحریم نیست، بنابراین در بدترین حالت هم دارو دچار مشکل نمی‌شود، زیرا شامل تحریم‌ها نیست؛ بنابراین کانال تامین و خرید دارو قاعدتا نباید دچار خدشه شود و دارو تامین است.

راهکار:

باید از تمام ظرفیت ها نسبت به تکمیل تجهیزات برای ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده کرد. افزایش قیمت و توزیع برخی داروها در شبکه های غیرقانونی از مهمترین مشکلاتی است که باید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت به آن رسیدگی شود تا از مشکلات و معضلات احتمالی پیش رو جلوگیری کرد. باید مشخص شود اگر داروهای داخلی از کیفیت لازم برخوردار هستند، از واردات داروهای مشابه تولیدات داخلی جلوگیری شود و در غیر این صورت وزارت بهداشت باید برنامه مدونی در این خصوص تدوین کند.

 

برای تکمیل موضوع به ما کمک کنید.

ادامه دارد…