اختصاص یک میلیارد تومان وام خود اشتغالی به ۸ خانواده زندانی

مرکز علمی کاربردی انجمن حمایت از خانواده زندانیان راه‌اندازی شد

مدیر انجمن حمایت از زندانیان مرکز با اشاره به راه اندازی مرکز علمی کاربردی انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: از بهمن ماه پذیرش دانشجو برای این مرکز آغاز شده که بخشی خانواده‌های زندانیان هستند و در رشته‌هایی که منجر به ورود به بازار کار می شود مانند تعمیرات زیورآلات و فرش‌بافی و تعمیر موبایل […]

مدیر انجمن حمایت از زندانیان مرکز با اشاره به راه اندازی مرکز علمی کاربردی انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: از بهمن ماه پذیرش دانشجو برای این مرکز آغاز شده که بخشی خانواده‌های زندانیان هستند و در رشته‌هایی که منجر به ورود به بازار کار می شود مانند تعمیرات زیورآلات و فرش‌بافی و تعمیر موبایل تحصیل می‌کنند.

خبرگزاری میزان- انجمن حمایت از خانواده زندانیان، نهادی با سابقه دیرین ۸۰ ساله است که از دیرباز تاکنون خدمات ارزشمندی را در راستای حمایت و کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان انجام داده است؛ البته این انجمن، پس از پیروزی انقلاب بیشتر بر موضوع حمایت از خانواده‌های زندانیان متمرکز شده است.

انجمن حمایت از خانواده زندانیان، برای تامین منابع مالی خود همانند کمیته امداد، بودجه‌های رسمی و قانونی دریافت نمی‌کند و منابع مالی آن از طریق کمک‌های مردمی و خیرین و همچنین فعالیت‌های محدود اقتصادی تامین می‌شود. منظور از فعالیت اقتصادی همان کارگاه‌ها و فروشگاه‌های پیرامون زندانهاست که زندانیان در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

معمولا از وقتی که یک محکوم به حبس دستگیر می‌شود تا زمانی که خانواده‌اش مورد حمایت رسمی کمیته امداد قرار گیرد، انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان عهده دار کمک و حمایت از خانواده‌های آنان می‌شوند.

انجمن حمایت از خانواده زندانیان از طریق هیئت مدیره اداره می‌شوند و سازمان زندان‌ها نیز بر روند کار آن‌ها نظارت کلی دارد. ترکیب دولتی و یا بهتر است بگوییم حقوقی و حقیقی، این انجمن‌ها در هر شهری را مدیریت می‌کنند.

ترکیب حقوقی شامل دادستان، رئیس زندان و رئیس کمیته امداد (در برخی شهرستان‌ها) به اضافه سه نفر معتمد به انتخاب رئیس زندان همان شهر یا استان است. ترکیب حقوقی در مرکز یا همان تهران، تفاوتی‌هایی دارد و شامل نمایندگان دادستان کل کشور، سازمان زندان‌ها و دادستان تهران و سه نفر معتمد می‌شود.

برای درک بیشتر کمک‌های انجمن حمایت از خانواده زندانیان، سراغ مظفر الوندی، مدیر این انجمن در کلانشهر تهران رفتیم که در ادامه می خوانید:

میزان: انجمن حمایت از زندانیان کشور در یک سال گذشته چه اقداماتی برای افزایش اشتغال خانواده‌های زندانیان در دستورکار داشته است؟ 
الوندی: ایجاد اشتغال برای زندانیان و خانواده‌های آنها یکی از ماموریت‌های سازمان زندانهاست و طبق تاکیدات رئیس قوه قضاییه اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است. یکی از آخرین موارد نیز، راه اندازی کارخانه دوچرخه سازی با ظرفیت اشتغال ۳۰۰ زندانی در زندان قزلحصار بود که در اسفندماه شروع بکار کرد و قابلیت افزایش نیروی کار تا ۵۰۰ زندانی را دارد.

در راستای حمایت از خانواده زندانیان اصل توانمندسازی انان را در دستورکار داریم

اما در راستای حمایت از خانواده زندانیان اصل توانمندسازی انان را در دستورکار داریم؛ وقتی سرپرست خانواده زندانیان وارد زندان می‌شود آنها دچار اختلا‌لات مالی، عاطفی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری می‌شوند و در حالت تعلیق قرار می‌گیرند چراکه مشخص نیست فرد زندانی، چه زمانی به خانواده برمی‌گردد، لذا انها نمی‌توانند تصمیمات درستی بگیرند.

هر هفته برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌های زندانیان داریم

اکثر خانواده‌ زندانیان مشکلات خاصی برای اشتغال دارند لذا انجمن به این مهم ورود کرده تا زمینه‌های اشتغال آنها را در قالب کلاس‌های آموزشی اختیاری فراهم کند. در کل سال ۱۴۰۲ هر هفته، برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌های زندانیان داشتیم. ۴۰ تا ۵۰ خانواده در این دوره‌ها شرکت می‌کردند و در کنار این خانواده ها، کارآفرین‌ها را نیز دعوت می‌کردیم که در همان محل تعدادی از افراد را برای اشتغال جذب می‌کردند. برای اشتغال تمام اعضای خانواده‌های زندانیان آمادگی داریم. برای ایجاد اشتغال، بودجه عمومی نداریم، اما خیرین و کارآفرینان زیادی هستند که با آن‌ها ارتباط داریم و آن‌ها حاضر به استخدام نیرو‌هایی هستند که ما به آن‌ها معرفی می‌کنیم.