ناکامی اسرائیل در جذب کارگران خارجی؛

ورود تنها 1100 کارگر به بخش ساخت‌و‌ساز طی 6 ماه و کمبود 80 هزار نفری

شفقنا-اسرائیل پس از ممانعت از حضور کارگران فلسطینی در اراضی اشغالی پس از آغاز جنگ در نوار غزه در حدود 6 ماه پیش، تنها 1100 کارگر خارجی برای فعالیت در بخش ساختمانی وارد اسرائیل شده‌اند در حالی این بخش با کمبود شدید نیروی کار که حدود 80 هزار نفر برآورد می‌شود دست به گریبان است؛ […]

شفقنا-اسرائیل پس از ممانعت از حضور کارگران فلسطینی در اراضی اشغالی پس از آغاز جنگ در نوار غزه در حدود 6 ماه پیش، تنها 1100 کارگر خارجی برای فعالیت در بخش ساختمانی وارد اسرائیل شده‌اند در حالی این بخش با کمبود شدید نیروی کار که حدود 80 هزار نفر برآورد می‌شود دست به گریبان است؛ امری بیانگر تداوم رکود حاکم بر این بخش حیاتی است، در همین حال دولت و شرکت‌ها همدیگر را در ناکامی در جذب کارگران متهم می‌کنند.

به گزارش شفقنا، روزنامه کالکالیست اسرائیل در گزارشی عنوان کرد: «صنعت ساخت و ساز بدترین وضعیت خود را با کمبود شدید نیروی کار سپری می‌کند، مقامات دولت زمان و تلاش زیادی را صرف جذب و آوردن کارگران از ازبکستان و سریلانکا کردند اما موفقیت‌آمیز نبوده است.»

این گزارش حاکی از آن است که نیم سال پس از آغاز جنگ غزه و پایان دادن به فعالیت کارگران فلسطینی در اراضی اشغالی، تنها حدود 1100 کارگر جدید وارد اسرائیل شده‌اند.

بر این اساس، در مورد ازبکستان، اسرائیل مایل به اعزام یک هیئت کامل برای آزمون کارگران ازبکستانی بود و سپس این آزمون‌ها را لغو کرد. در سریلانکا نیز موفقیتی در جذب نیرو حاصل نشد و تنها چند صد کارگر وارد شدند، حتی در هند که تمرکز اصلی برای جذب کارگران است، «مشکلی» رخ داده است.

شاخصی از ناکامی فعلی را می توان در گزارش بانک مرکزی اسرائیل برای سال 2023 خواند که در آن این بانک بحران کنونی کارگران فلسطین را با بحران انتفاضه دوم مقایسه کرد. در سال 2000، دولت توانست بر این بحران طی 15 ماه غلبه کند که نشانگر آن است که حل این نوع بحران، زمان‌بر است.

وزارتخانه‌های دولتی، به ویژه وزارت ساختمان و مسکن و اداره جمعیت و مهاجرت، تحت فشار زیادی در رابطه با این پرونده به رهبری «یهودا مورگنسترن»، مدیر کل وزارت ساختمان و مسکن هستند.

اما مقامات دولتی در مقابل صاحبان مشاغل خصوصی را متهم می‌کنند که از اشتغال کارگران جلوگیری کرده و بر اساس منافع محدود خود در راستای به دست آوردن سود حداکثری عمل می‌کنند.

مورگنسترن در کنفرانس املاک و مستغلات در پایان مارس گذشته گفت: «شرکت های نیروی انسانی جزو مقصران هستند. ما سهمیه کارگران خارجی را دو برابر کردیم و به 65000 رساندیم… آنها قبلا 20000 کارگر برای ما انتخاب کرده‌اند، در حالی که فقط تعداد کمی از آنها وارد اسرائیل شده‌اند… چرا شرکت‌ها به اندازه کافی کارگر جذب نمی‌کنند؟ توپ در دست ما نیست، اگر پیگیری مستقیم راه حل است، ما از آن حمایت می‌کنیم.»

از سوی دیگر، «الداد نیتسان»، رئیس انجمن شرکت‌های نیروی انسانی در صنعت ساختمان، اظهارات مورگنسترن را نادرست توصیف کرد و گفت: «تا امروز هر کارگری را که به ما پیشنهاد داده‌اند، جذب کردیم، هر هفته 15 کارگر وارد می‌شوند و تا اواسط ماه مه، همه 9 هزار کارگر استخدام شده از هند وارد خواهند شد.»

وی افزود: «ما توانایی تسریع در ورود کارگران از هند را نداریم، یک ماه برای معاینات پزشکی و یک ماه دیگر برای حضور هر کارگر و حضور در دفتر اسناد رسمی طول می‌کشد، این چنین دو ماه به هدر می‌رود.»

کالکالیست افزود: ترس بزرگ این است که کمبود نیروی کار باعث تاخیر در تحویل آپارتمان‌های جدید و ایجاد پروژه‌های دولتی به ویژه در زیرساخت‌ها شود.

در نامه‌ای که ماه گذشته «یوسی شلی»، مدیر کل وزارت ساختمان و مسکن به مدیر کل دفتر نخست وزیری ارسال کرد، وی نوشت: «صنعت املاک و مستغلات در یک بحران شدید و بی نظیر قرار دارد.»

وی هشدار داد: «ده‌ها هزار خانواده برای دریافت آپارتمان‌های خریداری شده، مدت زیادی منتظر خواهند ماند. نخست‌وزیر باید برای یافتن راه حلی برای این بحران مداخله فوری کند.»